ایلام-بخش کشاورزی استان ایلام در حالی به دلیل خشکسالی با بحران آب مواجه شده که ۱۸ ایستگاه پمپاژ استان برای تکمیل شدن نیازمند اعتبار است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: آب مهمترین و اساسی‌ترین عامل در توسعه بخش کشاورزی محسوب می‌شود، امروزه کشاورزی جوابگوی محدودیت آب و افزایش جمعیت نیست و باید به فکر راه‌های بهره برداری بهتر از آب بود.

البته توجه به خاک نیز در راستای توجه به مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی مهم و تأثیر گذار است چون اگر برنامه‌های اصولی برای آب و خاک وجود داشته باشد به جای بحران زراعی، می‌توان شاهد شکوفایی این بخش باشیم.

با توجه به اینکه ۹۲ درصد تولیدات کشاورزی در اراضی آبی و هشت درصد تولیدات در اراضی دیم هستند، بر همین اساس پروژه‌های مختلف آب و خاک هر کدام در جلوگیری از هدر رفت آب و احیای زمین‌های کشاورزی و تبدیل زمین‌های دیم به آبی مؤثر محسوب می‌شوند.

۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آبی هستند

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام با مساحت ۲۰ هزار و ۱۳۳ کیلومتر مربع و یک آب و هوای چهارفصل و اقلیم متنوع، دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی است.

اقبال گراوندی ادامه داد: از این میزان ۲۰۰ هزار هکتار آن را اراضی دیم تشکیل می‌دهدو حدود ۱۴۰ هزار هکتار اراضی استان آبی شده است.

وی افزود: با توجه به کاهش محسوس بارش‌های جوی و بروز خشکسالی‌های پی در پی، ایجاد و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری از اهمیت زیادی در استان برخوردار است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: برای کاهش مصرف آب، مدیریت بهینه و بالا بردن راندمان آبیاری و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در استان به موضوع آبیاری نوین به خوب پرداخته شده و انقلابی در بحث سیستم‌های آبیاری تحت فشار و استفاده بهینه از آب در استان انجام شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته و طبق برنامه ریزی های انجام شده با تکمیل طرح‌های نیمه تمام، مجموع اراضی کشاورزی استان ایلام مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری به بالای ۱۸۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

گراوندی بیان کرد: تاکنون در استان طرح‌های کلیدی و بزرگی در راستای بحث آب و خاک اجرا شده و طرح‌هایی نیز در حال اجراست.

اجرای ۳ طرح بزرگ ملی در زمینه آب و خاک در استان ایلام

وی ادامه داد: اجرای ۳ طرح بزرگ و ملی شامل سامانه گرمسیری، مهار آب‌های مرزی و احیای اراضی پایین دست سد کرخه، همچنین اجرای چندین طرح کوچک و متوسط توانسته انقلاب بزرگ و تأثیرگذاری در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای این طرح‌ها، شاخص بهره مندی اراضی آبی از سیستم‌های نوین آبیاری در استان بالغ بر ۸۵ درصد بوده که بیانگر وضعیت مطلوب و رتبه ممتاز استان در بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری بوده که در سطح کشور است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: در طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری حوزه کرخه، ۵۰۰ هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار آن مربوط به استان ایلام است.

گراوندی عنوان کرد: این ۵۰ هزار هکتار به ۲ فاز اول و دوم تقسیم شده که در فاز اول تاکنون ۴۷ هزار هکتار با اعتبار یک هزار میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسیده و در فاز دوم نیز نزدیک ۹ هزار هکتار باقی مانده است که امسال نیز انجام خواهد گرفت.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: یکی دیگر از طرح‌های بزرگی که حوزه آب و خاک در استان انجام گرفته بحث سامانه‌های گرمسیری و استفاده از رودخانه‌های مرزی است.

وی بیان کرد: در طرح سامانه‌های گرمسیری ۱۸ هزار هکتار و رودخانه‌های مرزی نیز ۱۲ هزار هکتار و جمعاً ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام آبی و به سیستم‌های آبیاری نوین مجهیز می‌شوند.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد این طرح‌ها تکمیل شده و پنج درصد باقی مانده نیز امسال انجام خواهد گرفت.

۱۸ ایستگاه پمپاژ در استان ایلام در حال اجراست

گراوندی تصریح کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی به استان، طرح‌های آب و خاک استان از نزدیک مورد بازدید و قول‌های مساعدی در مورد تخصیص اعتبارت برای تکمیل این طرح‌ها انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: علاوه بر این طرح‌ها، نزدیک به ۱۸ ایستگاه پمپاژ هم اکنون در استان ایلام در حال اجراست که از این تعداد ۹ ایستگاه پمپاژ برای تکمیل و راه اندازی اولویت بندی شده که با تزریق اعتباراتی که از سفر ریاست جمهور و وزیر جهاد کشاورزی انجام می‌شود، تا پایان سال به مرحله بهره برداری برسند.

وی اضافه کرد: با اجرای ایستگاه‌های پمپاژ در سطح استان، نزدیک به ۲۰ هزار هکتار به اراضی استان ایلام آبی می‌شوند و با توجه به شرایط خشکسالی در استان یک اقدام بسیار مهم است.

با توجه به مسئله خشکسالی بسیاری از کشاورزی طی سال گذشته و امسال با مشکل آب مواجه شدند، با توجه به ظرفیت‌های طرح‌های آب و خاک برای جبران بخشی از کمبود آب در بخش کشاورزی، نیاز است اعتبارات بیشتری به این طرح‌ها تزریق شود.

بیش از ۶۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان ایلام وجود دارد که امرار معاش این از طریق تولید در بخش کشاورزی می‌گذرد، نیاز است مسئولان کشوری و استانی توجه جدی به مسئله آب در بخش کشاورزی استان داشته باشند.