قم - استاد حوزه با اشاره به استقبال بی نظیر مردم قم از حضرت معصومه (س) گفت: ساکنان قم همیشه در ‏طول تاریخ به ولایتمداری معروف بوده اند.

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار مهر, در زمینه علت سفر حضرت معصومه و همراهانش به ایران گفت: ‏‎ ‎پس از آنکه مأمون عباسی امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان تبعید کرد، بر اساس توصیه امام رضا (ع) گروه‌ها ‏و کاروانهای متعددی در طلب زیارت آن حضرت مدینه منوره را به قصد ملاقات امام در خراسان ترک می‌کردند.

استاد حوزه افزود: یکی از کاروان‌هایی که اندکی پس از وداع امام رضا (ع) از مدینه راهی دیار خراسان شد، کاروانی متشکل از فرزندان امام هفتم بود. در ‏این کاروان حضور حضرت فاطمه معصومه (س) و ۵ برادر آن حضرت به همراه برادرزادگان و دیگر منسوبین این خاندان چشم‌نواز بود.

وی ادامه داد: با آنکه از کاروان‌هایی که این مسیر را طی کرده بودند، خبری به مدینه نمی‌رسید و غالباً پای در سفری بی بازگشت ‏می‌گذاردند، اما با اعزام هر کاروان، موجی از امید در دل شیعیان مدینه جان می‌گرفت. شاید حوالی ماه ربیع سال ۲۰۰ ‏هجری بود که امام رضا (ع) ناچار به هجرت اجباری و ترک دیار خود گردید و متعاقب آن مدینه در سال ۲۰۱ هجری با ‏خاطره تلخ وداع حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه برادران و برادرزادگان از مدینه مواجه شد.

وی با اشاره به سالروز ورود خواهر امام رضا به قم گفت: ‏۲۳ ربیع‌الاول درواقع گرامیداشت سالروز پای نهادن دختری از خاندان وحی، مسافر مدینه و بانویی که آینه دار زینب کبری (سلام الله علیها) در ‏ولایت بود نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: کاروانی مصمم با یک دنیا ‏امید بیابان‌های طولانی و مسیرهای سنگلاخی را به شوق دیدار یار پشت سر می‌نهاد. اینک کاروان چند ماهی است که پای ‏در سفر نهاده و کیلومترها مسیر را پشت سر نهاده است.

وی با اشاره به مواجه شدن کاروان حضرت با دشمنان در ساوه گفت: در گذار از سرزمین‌های کویری ساوه کاروان با گروهی از معاندین ‏روبرو شدند. در جریان درگیریهای حاصل از این رویارویی همه همراهان حضرت فاطمه معصومه (س) به شهادت رسیدند. ‏خود آن حضرت هم که به روایتی در اثر درگیریها مجروح شده یا در اثر تألمات روحی حاصل از فقدان عزیزان بیمار شده بود، ‏در جستجوی شهر قم برآمد و از همراهانش پرسید: "کم بیننا و بین بلدة قم؟ " از اینجا تا قم چقدر راه است؟ گفتند: "بضعة ‏عشر فراسخ" چند ده فرسنگ سپس فرمود: مرا به قم ببرید چون از پدرم شنیدم که «قم مرکز شیعیان ماست».

فخر روحانی با اشاره به استقبال باشکوه مردم قم از حضرت معصومه عنوان کرد: ساکنان قم که در ‏طول تاریخ به ولایتمداری معروف‬ بوده اند‬ و‬ گوی سبقت را از رقبای خود ربوده بودند به استقبال مسافر دلخسته مدینه و زائر امام رضا (ع) ‏شتافتند. حضرت معصومه (س) در میان سیل محبت‌های شیعیان قم در محل بیت النور قم ساکن گردید. حضرت فاطمه ‏معصومه (س) در طی مدتی که در قم ساکن بودند همانند پدر بزرگوارش امام هفتم (کان یحیی اللیل بالسحر الی السحر بمواصلة الاستغفار) فضای این شهر ‏مقدس را با رایحه مناجات خود معطر ساخت.

وی در زمینه مدت حضور کریمه اهل بیت در قم افزود: انس اهل قم با این مسافر دلخسته دیری نپایید و هفده روز بعد این شهر با ‏خبر وفات کریمه اهل بیت در سوگ و ماتم نشست.

استاد حوزه با اشاره به تاکید ۳ امام معصوم در خصوص زیارت حضرت معصومه گفت: آنچه درباره این بازمانده خاندان ولایت حائز اهمیت است، توصیه و ‏تأکید سه امام معصوم به زیارت این بانوی بزرگوار است. بانویی که امام صادق (ع) درباره او فرمود: «ان زیارتها تعادل الجنة» ‏زیارت او معادل بهشت است. امام رضا (ع) فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی» هرکس فاطمه معصومه را در قم زیارت ‏کند همانند آن است که مرا زیارت کرده باشد و امام جواد (ع) فرمود: «من زار عمتی بقم فله الجنة» هرکس عمه مرا در قم ‏زیارت کند بهشت از آن اوست. ‏