اولین دوره با موضوع فلسفه پزشکی در دانشگاه در قالب برنامه های دانش افزایی، با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران، اولین دوره با موضوع فلسفه پزشکی در دانشگاه در قالب برنامه های دانش افزایی، با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر احمدرضا همتی مقدم، پزشک و دکتری فلسفه تحلیلی و مدیر گروه فلسفه ذهن موسسه علوم شناختی برگزار شد.

این دوره با توجه به اهمیت فلسفه علم بصورت کلی و فلسفه علوم بصورت رشته ای و تخصصی با مشورت کارشناسان و خبرگان این دسته از مطالعات و علوم بین رشته ای، دوره های مرتبط با فلسفه پزشکی در دانشگاه بصورت عمومی برگزار شده است.

در این برنامه دکتر احمدرضا همتی مقدم مدیر گروه فلسفه ذهن موسسه علوم شناختی با بیان تاریخچه شکل گیری فلسفه پزشکی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، گفت: با ورود کتاب های ساختار علمی و بحث فلسفه علم- به معنای چگونگی بررسی شواهد علمی چگونگی بررسی تئوری های علمی و اینکه چه معیاری برای علمی یا غیرعلمی بودن وجود دارد و نیز با ورود مباحث اخلاق پزشکی علاقه به فلسفه پزشکی بیشتر شد و این شاخه از فلسفه علم بسط و گسترش یافت.

همتی مقدم در بیان اهمیت فلسفه پزشکی یادآور شد: پرداختن به این موضوع در تشخیص پزشکی و بالین بیمار بسیار کمک می کند و پزشک را در چگونگی بررسی بیماری، مواجهه با بیمار و یافتن روش های درمانی و درمان صحیح یاری می دهد.

موضوع منطق تشخیص در پزشکی و بهره گیری درست از احتمالات و فلسفه احتمال، مطالعات و نیز فلسفه زیبایی از دیگر مباحث مطرح شده در این دوره بود که بطور مفصل مورد بررسی قرار گرفت.