بیرجند- مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در دو بازارچه مرز دوکوهانه و گلورده غرفه‌ها را آماده و مرتب تحویل داده‌ایم، گفت: ایران برای شروع خرده فروشی در این دو بازارچه مانعی ندارد.

محمد حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از اینکه در بازارچه یزدان شرایط خرده فروشی فراهم شد این امکان برای دوکوهانه و گلورده نیز به وجود آمد و از طرف ما مسئله و مشکل خاصی وجود نداشت.

بیان‌کرد: از آنجایی که در آن طرف مرز یزدان جمعیتی ساکن بودند خرده فروشی با سرعت انجام شد ولی در دوکوهانه و گلورده چون جمعیتی در آن سوی مرز نبود این خرده فروشی آغاز نشده است.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه در هر حال در دو بازارچه مرز دوکوهانه و گلورده نیز غرفه‌ها آماده و مرتب تحویل داده‌ایم، گفت: در این مرحله، تصمیم با طرف افغانستانی است و از طرف ما مانعی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اختصاصی کردن مرزها برای صادرات برخی از محصولات چون سیمان و سوخت در رونق بخشی به این مرز تأثیرگذار است یا خیر، بیان‌کرد: اینکه بگوییم سیمان حتماً از طریق فلان مرز مثلاً گلورده و یا سوخت حتماً از دوکوهانه صادر شود و یا برعکس، به نظرم محدود کردن تاجر است و تأثیرگذار نخواهد بود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در شرایطی می‌توانیم صادرات یک کالا را تنها از طریق یک مرز مقرر کنیم که محدودیت صادرات از سایر مرزها داشته باشیم ولی وقتی در ماهیرود محدودیتی برای صادرات وجود ندارد چرا مرز و بازارچه را اختصاصی کنیم.

رحیمی زاده با بیان اینکه همچنان که قبلاً گفتم به واسطه شرایط در کشور افغانستان حتی از ماهیرود نیز صادرات کاهش یافته است، گفت: تنها سوخت به واسطه اینکه نیاز ضروری است تغییری نکرده ولی صادرات بقیه کالاها کاهش داشته است.

وی گفت: البته طالبان نامه زده که ما برای صادرات و واردات با ایران مانع و مشکلی نداریم ولی به واسطه شرایط آشفته آن کشور خود تجار افغانستانی نگرانی‌هایی برای فعالیت تجاری دارند ولی باز هم از طرف ما مشکلی نیست.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در این باره که آیا حذف دلار از تبادلات با افغانستان برای تجار ما مشکل‌ساز خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: ما با کشور افغانستان بیشتر تبادلات ریالی داشته‌ایم و حذف دلار از این تبادلات هر چند بی تأثیر نخواهد بود ولی مشکلی به وجود نخواهد آورد.