بیرجند- استاندار خراسان جنوبی از شهردار و شورای اسلامی خواست بحث اشتغال و اقتصاد مردم را با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع بسیار خوب این شهر به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ملانوری شامگاه شنبه در آئین تکریم شهردار سابق و معارفه شهردار جدید بیرجند اظهار کرد: شوراها اسلامی شهر و روستا هم مبنای دینی دارند و هم حاکمیت مردم بر مردم است.

وی با بیان اینکه در بحث مدیریت سیاسی و اجرایی شوراها با اهمیت ترین جایگاه را در مدیریت شهرها و روستاها دارند، گفت: شورا، شهردار و شهروندان ۳ ضلع مدیریت شهری هستند که با هم رشد و به کمال می‌رسند و هر کدام از آنها که از دایره خدمت خارج شود یا تعامل بین آنها وجود نداشته باشد با مشکل مواجه خواهند شد.

به گفته وی مدیریت شهری، شورا و شهردار خوب آن است که مشارکت مردم به خوبی اجرایی کنند زیرا شهر بدون مشارکت مردم رشد نمی‌کند.

وی ادامه داد: فرهنگ شهروندی یکی از موضوعات مهمی است که شهرداری باید به آن بپردازد و شهرداری سازمانی نیست که تک بعدی خدمات ارائه کند زیرا در همه مسائل فرهنگی و اجتماعی مردم تأثیر گذاراست.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اتفاقات بزرگی که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر و شهردار سابق افتاده است، گفت: مردم خدمات را می‌بینند و قدرشناس آنها هستند.

ملانوری از اعضای شورای دوره پنجم و جاوید شهردار سابق تشکر کرد و افزود: در دوره ششم شورا افرادی رأی مردم را کسب کردند که جز خدمت چیزی را نمی‌توان برای حضور در شورا متصور شد زیرا عضویت در شورا همراه با رنج و سختی‌های بسیاری است و باید به همه مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مردم به طور جدی ورود کنند.

اشتغال و اقتصاد برای ایجاد درآمدر پایدار

استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه ۵۱ آسیب ناشی از کرونا در استان شناسایی شده است، عنوان کرد: شهردار جدید مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفته است و باید دنبال ارتقای سطح شهروندان باشد که توصیه می‌کنم بحث اشتغال و اقتصاد شهروندان را شورا و شهردار در دستور کار خود قرار دهند و برای انجام این کار از همه ظرفیت‌ها و منابع انسانی بسیار خوب این شهر استفاده کنند.

ملانوری ادامه داد: فعال کردن اشتغال و اقتصاد برای بهره‌مندی مردم به طور جدی مورد توجه قرار گیرد زیرا این موضوع در ایجاد در آمد پایدار برای شهرداری بسیار تأثیر گذاراست.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند از شهر به عنوان مجموعه‌ای پویا یاد کرد و گفت: مردم در همه زمینه‌ها از تولد تا فوت با شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن سرو کار دارند و خدماتی از آنها دریافت می‌کنند و با توجه به شرایط هر شهری در آمدهای پایدار شهرداری متفاوت است.

علیرضا محمودی راد با بیان اینکه دیکته نوشته شده بدون اشتباه نمی‌باشد، افزود: در سال‌های اخیر کارهای زیادی در شهر بیرجند انجام شده است و در دوره پنجم شورای اسلامی شهر با توجه به شرایط موجود «جاوید» زحمات زیادی کشید که بازخوردهای مردمی حکایت از آن دارد.

وی ادامه داد: در دوره ششم شورا هم با تشکیل تیم تخصصی برنامه‌های کاندیداهای شهرداری بیرجند مورد بررسی قرار گرفت و از بین گزینه‌های خوب، «مهدی بهترین» به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شد که امیدواریم با تعامل با استانداری و مسئولان استان و بیرجند در خدمت گذاری به مردم موفق باشد.

شهردار سابق بیرجند هم با گرامی داشت یاد ۲ هزار شهید خراسان جنوبی و با ارائه گزارشی از اقدامات خود در مدت ۳ سال و ۷ ماه خدمت گذاری در شهرداری بیرجند گفت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه و اینکه ۲ سال از ۳ سال این مسئولیت در شرایط کرونایی بود تنها برنامه‌ریزی برای کوتاه مدت امکان پذیر بود و باید وضعیت روز شهرداری با پرداخت حقوق کارکنان و نظافت شهر حفظ می‌شد.

افزایش بودجه شهرداری از ۶۰ میلیارد به ۲۸۴ میلیارد تومان

محمد علی جاوید بیان داشت: بودجه شهرداری از ۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۲۸۴ میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.

وی، عنوان کرد: در این مدت احداث ۱۲ پارک آغاز شد که از این تعداد ۹ پارک به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: تهدید اراضی ۴۰ هکتار پارک جنگلی به عنوان فرصت استثنایی با ایجاد زمین‌های ورزشی، باغ پرندگان، شهر بازی، دریاچه مصنوعی و… برای استفاده شهروندان آماده شد که از حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که در آن شد تنها یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان آن اعتبار دولتی بود.

به گفته وی سایت مکانیزه پسماند با ۷.۵ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری برای بهره برداری در هفته دولت آماده بهره برداری شد.

وی بیان داشت: همچنین از منابع داخلی ۴۸ میلیارد تومان برای تکمیل فرهنگسرای شهر هزینه شد و تعدادی از میادین شهر هم بهسازی شدند.

وی در پاسخ به ابهامات مطرح شده با ذکر اینکه در مدیریت به جای اثبات خود نباید دیگران را تخریب کرد، افزود: اگر فرهنگسرا بر روی گسل است چرا ساخت و ساز در زمین‌های اطراف آن در حال انجام است و کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد و راه و شهرسازی که مسئولیت این موضوع را برعهده دارد در پروژه زعفرانیه مشغول ساخت و ساز است.

جاوید با اشاره به اینکه با ۳۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری را تحویل گرفتم، تصریح کرد :۲۷ میلیارد تومان وام گرفته‌ام که ارزش افزوده داشت و با ۱۰ میلیارد تومان آن ۲۱ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر خریداری شد.

وی ادامه داد: بخشی از اعتبار نیز صرف خرید قیر شد و معتقدم که در مدت تصدی این مسئولیت هیچ کوتاهی نکرده‌ام و کاش به این مردم فهیم و با فرهنگ بیشتر خدمت می‌کردم.

برنامه‌های شهردار جدید بیرجند

شهردار جدید بیرجند هم با اعلام اینکه در راستای عمل به شعار ارزشی، عدالت محور و فساد ستیز شهرداری ادامه کار خواهد داد، گفت: انجام عملیات عمرانی با شدت بیشتر، ایجاد فضای سبز متنوع، حمل و نقل مسافر با رعایت حقوق شهروندی

، ایجاد نشاط اجتماعی و توجه به امور فرهنگی، بهسازی سازمان آتش نشانی، توجه بیشتر به طرح‌های جامع و تفضیلی شهر

راه اندازی طرح پسماند و…از برنامه‌های دوره جدید شهرداری است.

مهدی بهترین استفاده از فضای هم فکری همه شهروندان در امور شهری و ایجاد نظم اداری و مالی از دیگر برنامه‌های مورد نظر دانست و عنوان کرد: معتقدم فرهنگسرا اگر روی گسل احداث شده نباید مردم را در این باره ناامید کرد زیرا گسل راه علمی دارد و از این تهدید به عنوان فرصت باید استفاده کرد.

در پایان از محمد علی جاوید شهردار سابق تقدیر و مهدی بهترین به عنوان شهردار جدید بیرجند معرفی شد.