بندرعباس - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: تامین آب شرب از منابع سطحی فقط تا اسفندماه امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید عیدانی صبح یکشنبه در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان هرمزگان که با ریاست استاندار هرمزگان در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با ذکر این نکته که سال آبی از مهر ماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: طی یک و نیم ماه گذشته از سال آبی جدید در حوزه کل مهران ۶۴ میلی‌متر و در حوزه بندرعباس سدیج ۴۴ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

وی با ذکر این نکته که منابع آب شیرین استان هرمزگان اغلب در حوزه آبریز بندرعباس سدیج هستند، عنوان کرد: در حوزه کل مهران ۶۳ درصد و در حوزه بندرعباس سدیج ۷۲ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که سال آبی ۹۸-۹۹ برای استان هرمزگان بود ابراز داشت: در این سال ۳۵۴ میلی‌متر بارندگی در حوزه کل مهران و ۳۵۱ میلی‌متر در حوزه بندرعباس سدیج ثبت شد که در مقایسه با دوره بلند مدت اندازه‌گیری ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

عیدانی بیان داشت: در استان هرمزگان چهار سد مخزنی بزرگ وجود دارد که در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی با ذکر این نکته که آب از سد سرنی به وسیله خط انتقال به تصفیه‌خانه میناب منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: آب سد استقلال نیز از طریق خط انتقال به شبکه‌های توزیع دشت میناب می‌رسد و آب اراضی کشاورزی و باغات را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که ورودی به سد استقلال میناب در سال آبی جاری صفر بوده است، تصریح کرد: سد استقلال میناب ۲۶ درصد آب دارد که حدود ۱۰ درصد آن نیز حجم مرده است.

عیدانی با اشاره به حجم تلفات آب در منابع آب سطحی، گفت: در صورت عدم بارش باران تنها تا پایان اسفندماه امکان تامین آب شرب از منابع سطحی وجود دارد.

وی مطرح کرد: در بازدیدی که کارشناسان شرکت در تاریخ ۱۳ آبان ماه از سدهای شمیل و نیان داشتند، دریاچه‌ها به صورت کامل خشک بود و در بدترین وضعیت خود در طی چند سال اخیر قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که سد جگین در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: این سد حدود ۷۵ درصد ظرفیت دارد که حدود ۳۰ درصد آن حجم مرده است و امکان بهره برداری از آن وجودندارد.

عیدانی با اشاره به گزارش‌های سازمان هواشناسی، تشریح کرد: چند مدل برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع و مصارف منابع آبی با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی ارائه می‌شود تا بتوان در شرایط‌های مختلف تصمیم‌های لازم را اتخاذ کرد.

وی با اشاره حق‌آبه زیست محیطی پایین دست سدها، عنوان کرد: سال گذشته در جگین حدود ۴۲ میلیون متر مکعب رها شد که ۱۶ میلیون متر مکعب برای کشاورزی مصرف شد یعنی حدود ۲۵ میلیون متر مکعب به عنوان حق‌آبه زیست محیطی رها سازی شد.