ارومیه - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: سمور آبی در تالاب کانی برازان شهرستان مهاباد مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاروق سخنور در این خصوص اظهار کرد: با آبگیری و احیای تالاب بین المللی تالاب کانی برازان این شهرستان و در پی ورود انواع پرندگان، نخستین سمور آبی نیز در این تالاب مشاهده شد.

وی ادامه داد: با تأمین حق آبه تالاب بین المللی کانی برازان از مخزن سد مهاباد و آبگیری کامل آن، حیات وحش این تالاب هم اکنون شرایط پذیرایی از گونه‌های مختلف و ارزشمند جانوری را دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: مشاهده این گونه با ارزش را می‌توان به عنوان یک شاخص مهم اکوسیستم تالاب کانی برازان محسوب کرد.

وی بیان کرد: سمور آبی که در زبان محلی به آن "شنگ" می‌گویند از خانواده راسوها بوده و در اطراف رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌های آبیاری، دریاچه‌ها و تالاب‌ها با پوشش گیاهی مناسب زیست می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد اضافه کرد: شناسایی این گونه در تالاب بین‌المللی کانی برازان این شهرستان می‌تواند خبر بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست و پرنده نگاران باشد و نشان می‌دهد که این تالاب از ظرفیت بسیار خوبی برای حفاظت و زیست گونه‌های مختلف برخوردار است.

تالاب کانی برازان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور با انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب در مهرماه گذشته دوباره احیا و میزبان انواع پرندگان مهاجر و و جانوران بومی شد.