پاریس برای چندمین بار قصد دارد به روسیه بقبولاند که به یادگار از دوره استعمار، انحصار مراوده با آفریقای غربی و حضور در این منطقه، فقط در اختیار فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزرای دفاع و خارجه فرانسه در بیانیه ای مشترک مدعی شدند که در دیداری که روز جمعه در پاریس با همتایان روس خود خواهند داشت؛ دغدغه جدی الیزه را درباره فعالیت های کرملین در منطقه غرب آفریقا مطرح خواهند کرد.

پاریس-مسکو درباره تحولات اوکراین و همچنین ادعاها درباره تمایل دولت مالی برای استخدام هزار نفر از نیروهای «واگنر» که یک شرکت خصوصی روسی در زمینه ارائه خدمات امنیتی است؛ اختلاف نظر دارند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه مدعی شده که این نیروها در راستای تأمین منافع مسکو به دنبال حضور در آفریقای غربی هستند. او پیشتر به سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره پیامدهای جدی دخالت نیروهای گروه امنیتی واگنر در مالی هشدار داده بود.

پاریس مدعی است که این گونه اقدامات با عملیات نیروهای فرانسوی در غرب آفریقا که با ادعای مبارزه با تروریسم در آنجا حضور دارند؛ ناسازگار است.

لاوروف هم در پاسخ همتای فرانسوی گفته بود که واگنر مشروعیت حضور در این کشور آفریقایی را دارد چون از سوی دولت انتقالی مالی برای این کار دعوت شده حال آنکه مسکو هم در این روند دخالتی ندارد.

حتی جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در دیداری که در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با لاوروف داشت؛ به او گفته بود: بهتر است روسیه با آفریقا کاری نداشته باشد چرا که آنجا برای ما (اروپایی ها) است.

لاوروف هم در واکنش به این ادعا، گفته بود: اما بهتر است اقدامات اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، نه تنها در کشور مالی بلکه در منطقه موسوم به صحرا- ساحل آفریقا، هماهنگ شود. گفتن اینکه «من اول اینجا بودم، پس تو بیرون برو»؛ بی احترامی به دولت مالی است که از شرکای خارجی برای مبارزه با تروریسم دعوت کرده است. این شیوه خوبی برای صحبت با دیگران نیست.