"مصطفی کمال پورتراب" موسیقیدان و پژوهشگر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهرگفت : موسیقی سنتی به شکل سینه به سینه از استاد به شاگرد منتقل شده است و یادگیری ودر نتیجه اجرای موسیقی به شکل علمی بررسی نشده است ومن معتقدم علم فونتیک از جهت چگونگی خواندن و ادا کردن واژه های شعری بسیار اهمیت دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : بجزدر موارد نادر، اغلب خوانندگان با این علم آشنا نیستند؛ کار یک خواننده تنها آواز خوانی نیست،برای خواننده درکنار این آوازخوانی آگاهی به فنون دیگر نیز حائز اهمیت است امامتاسفانه کمترکسی به قابلیت های موسیقی از جهت علمی توجه می کند ومن از بین خوانندگان جز آقای شجریان کمتر خواننده ای را می شناسم که به این مسئله توجه کند.
این مدرس موسیقی در انتقاد به کیفیت محل اجرای موسیقی گفت : سالن های اجرای کنسرت بجز تالار وحدت و چند سالن کوچک بقیه آکوستیک نیستند و صدا با اشکالات فنی نا مفهوم و نارس به گوش می رسد تاجائی که درهرطرف سالن که می نشینیم صدای متفاوتی از ساز و آواز می شنویم و این مسئله به طورمستقیم بر کیفیت ساز هم تاثیر می گذارد به همین دلیل فکر می کنم با توجه به وقت و هزینه ای که مخاطب برای رفتن به کنسرت صرف می کند راضی از سالن بیرون نمی آید.
وی ادامه داد : به ویژه برگزاری کنسرت های بزرگی مانند اجرای محمد رضا شجریان ، گروه کامکارها،حسین علیزاده و یا پرویزمشکاتیان در سالن های غیر استاندارد مثل تالار وزارت کشور رضایت مخاطب و یا حتی خود گروه را هم فراهم نمی کند اما مجبور هستند که به خاطر ظرفیت بالای سالن کنسرت ها را در این مکان اجراکنند.
وی در پایان گفت : بیان این مطالب عیب جویی و یا انتقاد بی مورد نیست بلکه هدف بهبود اوضاع فنی موسیقی است چراکه معتقدم وقتی شاهد برگزاری کنسرت های مختلف در حوزه موسیقی سنتی و یا سایر گونه های این هنر هستیم پس چه خوب است با رعایت این نکات به اجرایی خوب و تمام عیار از این هنر دست یابیم.