زنجان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۸۰ عنوان کتاب در استان زنجان چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ربیع احمدخانی ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: برای برنامه‌های فرهنگی و هنری استان برنامه کوتاه مدت چهارماهه و برنامه سالانه ۱۴۰۰ تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در قالب این برنامه‌ها بیش از ۶۸۷ برنامه در این راستا تدوین شده است، اظهار کرد: تدوین دایره المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان و نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل استاد منزوی از برنامه‌های شاخص است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر صحنه‌ای خط شکنان، جشنواره ملی پانتومیم، جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی رمضان، جشنواره نمایش و موسیقی، جشنواره هنرهای تجسمی و راه انداری مرکز اسناد فرهنگی و هنری استان و راه اندازی انجمن مفاخر حوزه زنجان، تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، برگزاری ۷۲ برنامه در کنگره ۳۵۳۵، چهارمین جشنواره داستان نویسی رضوی، جشنواره شکوه شکیبایی، جشنواره تخصصی عفاف و حجاب، از جمله این برنامه‌ها است.

احمدخانی به جشنواره‌های فرهنگی هنری و دینی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اشاره کرد و گفت: ۱۲ جشنواره ملی و استانی برگزار در استان برگزار شده است.

وی ابراز داشت: داستان نویسی رضوی، آفرین واره فیلم و عکس عاشورایی، جشنواره نماز، جشنواره نمایشنامه نویسی، جشنواره مطبوعات است و ۱۰ عنوان جشنواره نیز تا پایان سال اجرا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برگزیده شدن استان زنجان در شبکه شهرهای خلاق خبر داد و افزود: شهر سلطانیه به عنوان شهر خلاق در حوزه ادبیات انتخاب شده است.

احمدخانی به بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: این هفته از ۲۴ آبان ماه تا یکم اذر ماه نامگذاری شده و ۲۸ عنوان برنامه در استان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: غبارروبی مزار شهدا، برگزاری مراسم اختتامیه کتاب سال و تجلیل از ۱۰ نفر منتخب و ۵ نفر شایسته تقدیر، برگزاری مراسم تجلیل از خادمان نشر به صورت وبینار برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: دیدار با استاندار و امام جمعه زنجان، رونمایی از ۲۴ عنوان کتاب که ۲۰ کتاب در حوزه دفاع مقدس است و برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای تئاتر و سخنرانی یکی از مادران شهدا، برگزاری پویش کتابخوانی و توزیع کتاب در مدارس، مساجد و زندان‌ها، برگزاری جلسات نقد و معرفی کتاب، بازدید از کتابفروشی ها، دیدار با کتابداران، برگزاری ایستگاه نقاشی کودکان، برگزاری جشنواره عکس با موضوع کتاب، رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده، برگزاری مراسم شب شعر و مسابقه کتابخوانی از دیگر برنامه‌های این هفته در استان زنجان است.

احمد خانی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۸۰ عنوان کتاب در استان زنجان چاپ شده است، گفت: یک از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان خرید کتاب از ناشران استان است که مرحله اول در سال جاری در هفته کتاب و مرحله دوم نیز در آذر ماه انجام می شود.

وی سرانه مطالعه در کشور را ۷۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه خواند و گفت: سرانه مطالعه در استان زنجان ۹۳ دقیقه و ۲۳ ثانیه است.

احمدخانی به پیشرفت ۳۱۰ درصد اعتبارات عمرانی فضاهای فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: در استان چهار پروژه فرهنگی نیمه تمام وجود دارد که تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار است و فرهنگسرای زرین در شهرستان ایجرود یکی از این پروژه هاست که تامین اعتبار شده است.