گناوه- مشاور رئیس کل و مدیرکل دفتر مرکزی حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت:مجموعه گمرک در راستای مبارزه با فساد و خدمت رسانی به مردم و نظام مقدس از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی خسروی ظهر یکشنبه در جلسه معارفه سرپرست اداره کل گمرک شهرستان گناوه اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی به عنوان مرزبان اقتصادی کشور وظایفی در امر صادرات و واردات و ترانزیت بر عهده دارد و در سال‌های اخیر نقشی اساسی در بی اثر کردن تحریم‌های دشمنان داشته است.

مشاور رئیس کل و مدیرکل دفتر مرکزی حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: دشمنان جمهوری اسلامی با تحریم‌های ظالمانه قصد داشتند فشار اقتصادی بر مردم وارد کنند تا آنها به خیابان‌ها بریزند و نظام اسلامی را ساقط کنند و یکی از بی بدیل ترین سازمان‌هایی که در بی اثر کردن این تحریم‌ها به خوبی نقش اساسی ایفا کرد گمرک جمهوری اسلامی بود.

وی گفت: مدیران ارشد گمرک با رایزنی با سران سه قوه، مصوبه‌ای را اخذ کردند که به صورت درصدی کالا از گمرک خارج شود تا در شرایط تحریم‌های دشمنان، مواد اولیه به دست تولید کننده برسد.

وی تصریح کرد: گمرک با یک رایزنی نقش خود را به خوبی ایفا کرد و این حرکات پی در پی باعث شد حتی در بحث رسوب کالا در گمرک با اینکه متولی کار نبود سردمدار کار شدیم و نقش خود را به خوبی انجام داد.

وی ادامه داد: دولت مردمی آیت الله رئیسی با شعار مبارزه با فساد و بر سر کار آمده است و مجموعه گمرک نیز در راستای مبارزه با فساد و خدمت رسانی به مردم و نظام مقدس از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست و امور انتظامی گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان بوشهر جلسات مختلفی در حوزه ستاد مبارزه قاچاق کالا برگزار شد افزود: با توجه به پیشنهادهای استاندار بوشهر در تلاشیم که یک بستری برای ساماندهی کالا در بنادر استان ایجاد شود و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی یادآور شد: تلاش برای ایجاد زیرساخت‌هایی ترانزیت کالا در حال انجام است و در همین راستا پیشنهادهایی نیز به گمرک استان داده شده است تا با فراهم کردن بستر لازم در برخی نقاط استان انجام خواهد شد.

وی گفت: زیرساخت‌هایی نیز در زمینه مقابله با قاچاق باید داشته باشیم تا دائماً همدیگر را متهم نکنیم و کارها پله به پله انجام شود.

مشاور رئیس کل گمرکات ایران با اشاره به اینکه هر انسانی غیر از ۱۴ معصوم در مظان اتهام و خطا است گفت: صیانت و سالم سازی نیروی انسانی وظیفه ذاتی و اولویت گمرک است و همه باید نیروهای خوب و توانمند را در هر سازمانی را تقویت کنند و افرادی که به بیراهه می‌روند نیز آسیب شناسی و برخورد شود.

وی گفت: در بحث مقابله با فساد، پیشگیری و آسیب شناسی بهتر از درمان است و ما در گمرک برای مبارزه با فساد در کنار نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و پلیس اقتصادی هستیم اما کار ما به صورت نرم افزاری و بعد از آن به صورت سخت افزاری است.

وی گفت: سرپرست جدید گمرک گناوه دارای ۲۹ سال سابقه فعالیت در گمرکات نقاط مختلف است که در همه دوران کاری منشأ خدمت رسانی بوده و صداقت و تسلط در امور گمرکی از شاخصه‌های مهم ایشان است که انتظار می‌رود مسئولان شهرستان با مدیریت جدید همکاری و همیاری لازم را داشته باشند تا بستر خوبی برای تجارت روان و سالم شاهد باشیم.

جهش ۷۷ درصدی صادرات در ۷ ماه نخست سال

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر در این نشست اظهار داشت: گمرک گناوه از مهمترین گمرکات فعال در شمال استان بوشهر است.

بهروز قره بیگی افزود: استان بوشهر دارای ۱۴ گمرک است که از این تعداد ۳ اداره کل شامل گناوه، بوشهر و منطقه ویژه انرژی پارس و ۳ منطقه ویژه شامل بندر بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر و منطقه ویژه انرژی پارس می‌شود و این مجموعه گمرکات استان به لحاظ فعالیت در ۱۴ رویه فعال گمرکی فعال هستند.

وی بیان کرد: گمرکات استان بوشهر طی سال جاری در حوزه صادرات جهش بسیار خوبی داشتند و در مدت ۷ ماهه نخست امسال بالغ بر ۷۷ درصد به لحاظ ارزشی در حوزه صادرات رشد داشته‌اند.

وی یادآور شد: علیرغم تحریم‌ها با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط و تلاش همه همکاران در گمرکات در زمینه صادرات گام‌های خوبی برداشته شده است و امید است با تعاملی بین دستگاه‌ها بتوان گام‌های بهتری در توسعه صادرات برداشت.

ناظر گمرکات استان بوشهر تصریح کرد: گمرک گناوه به عنوان یکی از اداره کل گمرک رویه‌های لازم را برای توسعه و پیشرفت و رونق اقتصادی دارد و یکی از بسترهای لازم برای رونق اقتصادی وجود گمرکی با تشکیلات منسجم است.

درخواست مجوز رویه ترانزیت داخلی و خارجی برای گمرک گناوه

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: مجوز ترانزیت خارجی مبدا از درخواست‌ها ما برای گمرک گناوه بود که مکاتبات لازم نیز با اداره کل بندر و دریانوردی انجام و مجوز دفتر ترانزیت گرفته شد و در آخرین مرحله سیستمی این کار هستیم تا بتوان عملاً رویه ترانزیت خارجی را در این گمرک داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فعال کردن رویه ترانزیت داخلی برای گمرک گناوه از دیگر درخواست‌ها بوده است ادامه داد: از آنجا که بندر بوشهر منطقه ویژه است و به لحاظ قانونی رویه ترانزیت داخلی را نمی‌تواند انجام شود لذا گمرک گناوه نزدیک ترین گمرک برای این امر است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر بیان کرد: با ایجاد رویه ترانزیت داخلی در گمرک گناوه امکان ایجاد انبارهای اختصاصی در شمال استان را میسر می‌کند و با ایجاد این دو رویه گمرک گناوه همه رویه‌های گمرکی را دارا خواهد شد.

تجارت پایدار در گناوه تقویت شود

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها در سطح گمرک ایران در راستای برنامه‌های راهبردی وزیر و ابلاغی رئیس کل گمرکات است تصریح کرد: رویه تجارت ماندگار و اشتغال زا در شهرستان گناوه تقویت شود و و موجبات رونق اقتصادی فراهم شود که قطعاً رونق اقتصادی با گام برداشتن به سمت تجارت واقعی و صادرات واقعی میسر شود.

وی گفت: بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و شرایط لازم برای رونق اقتصادی در رویه تجاری در شهرستان گناوه فراهم است و به راحتی می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر خاطرنشان کرد: هرچه بتوان سرمایه گذاران را تشویق به حضور در این حوزه کرد به همان نسبت می‌توان تجارت را به سمت ظرفیت تجارت پایدار سوق داد.

خدمت بی منت به مردم و مردم داری سرلوحه کار گمرکات استان

قره بیگی یادآور شد: خدمت بی منت به مردم و مردم داری سرلوحه کار گمرکات در سطح استان و شهرستان‌ها است و عدم تبعیض بین مراجعه کنندگان و مانع زدایی در ارائه خدمت به مراجعین به گمرک در سال تولید و مانع زدایی ها باید سرلوحه همه در گمرک قرار گیرد که این امر باعث رضایتمندی مردم خواهد شد.

در پایان این نشست هوشنگ هوشمندی به عنوان سرپرست جدید اداره کل گمرک شهرستان گناوه معرفی شد.