مشاور امنیت ملی عراق امروز چهارشنبه از توافق با مقامات اردن برای تشکیل یک هیئت کارشناسی به منظور تقویت همکارهای امنیتی دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه، موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در پایان سفر سه روزه خود به اردن در کنفرانس مطبوعاتی در شهر امان گفت : درباره تشکیل یک هیئت فنی از کارشناسان دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی به منظور بالابردن سطح هماهنگی امنیتی و مبادله اطلاعات با مقامات اردن به توافق رسیدیم.

وی افزود: درباره توسعه روش های هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی میان امان و بغداد توافق کردیم، زیرا دشمنی واحد وجود دارد و هدف اساسی مبارزه با القاعده و شکست عناصر تکفیری و تروریست ها در منطقه است.

الربیعی مذاکرات خود با مقامات بلندپایه اردنی و رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور را جدی و بسیار صریح توصیف کرد و گفت: ما اتفاق نظر کردیم که تهدیدات علیه امنیت ملی عراق از نوع همان تهدیدات علیه امنیت  ملی اردن است و هر دو کشور در جبهه واحدی برای مبارزه با القاعده، تندروی و فتنه طائفه ای قرار دارند.

وی گفت : القاعده، تروریست ها، تکفیری ها و تندروها دشمن مشترک دوملت هستند و منبع فتنه انگیزی های طائفه ای در جهان عرب و اسلام دشمنان امت اسلامی و عرب هستند و این فتنه انگیزی ها تنها به سود دشمنان است.

مشاورامنیت ملی عراق گفت: توافق نظر کردیم که بخش بزرگی از خشونت ها درعراق خشونتی منطقه ای است و برخی کشورهای منطقه خواهان تسویه حساب های خود با کشورهای دیگر در داخل عراق هستند.

الربیعی اشاره کرد که مقامات اردنی حمایت کامل خود را از وحدت عراق ابراز داشتند. وی افزود که در دیدار با همتایان اردنی خود راههای برطرف کردن درد و رنج حدود 750 هزار عراقی حاضر در اردن را بررسی کرده است.

وی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که به رغم کشته شدن بیش از 200 نفر در حملات انتحاری دیشب شمال عراق، سطح خشونت ها به طور کلی در این کشور کاهش یافته است.

مشاورامنیت ملی عراق در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن 200 نفر یاد شده گفت: می توانم بگویم که خشونت ها به شکل محسوسی کاهش یافته و می توانم برخی دلایل، آمار و ارقام ارایه کنم که ثابت می کند میزان خشونت ها در طول ماههای اخیر به شکل محسوسی کاهش یافته است.

به عقیده الربیعی، تلاش های نیروهای عراقی و نیروهای چند ملیتی درعراق برای مهار خشونت ها نتایج مثبت خود را در ماههای اخیر نشان داده و شمار شورشیان دستگیر شده افزایش یافته و تعداد حملات به نیروهای عراقی و میزان کشته های غیرنظامی کاهش یافته است.

وی افزود: ما موفقیت محسوسی در ماههای اخیر بدست آورده ایم و با نیروهای ائتلاف و طرف های منطقه ای و جامعه بین المللی به طور گسترده و جدی در این راستا تلاش می کنیم.

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق دوشنبه شب برای دیدار با مقامات اردنی درباره مسائل امنیتی میان دو کشور و تامین امنیت مرزهای مشترک و نیز همکاری درباره مبارزه با تروریسم وارد امان شد و در طول این سفر با شماری از مقامات اردنی از جمله عبد الاله الخطیب وزیر امور خارجه، معروف البخیت نخست وزیر و وزیر کشور اردن دیدار کرد.