یاسوج- رئیس دانشگاه یاسوج طی مراسمی با حضور مسئولان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ظهر چهارشنبه در این مراسم گفت: امروزه تحصیلات عالی و تحقیقات از اجزای ضروری فرهنگ، اقتصاد اجتماعی و توسعه پایدار جامعه ها به شمار می رود.

سید جواد هاشمی افزود: دانشگاه باید نقش مهمتری در خدمت به جامعه ایفا کند، به ویژه در زمینه های فقرزدایی، از میان برداشتن خشونت، تعصب، بی سوادی، گرسنگی، فساد و بیماری گام بردارد که این امر نیز از طریق تحلیل مسائل و مشکلات انجام می گیرد.

هاشمی با بیان اینکه امروز مهمترین کارکرد دانشگاه کارکرد پژوهشی است، گفت: اثرگذارترین و کارآمدترین بازخورد محیط دانشگاه فعالیت های پژوهشی است، و امیدواریم دانشگاه ما در منطقه برتری علمی خوبی داشته باشد و آنگونه که شایسته جوانان ما است در مقامات علمی بدرخشند و از این جایگاه دفاع شود.

وی افزود: به توصیه مقام معظم رهبری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه بسیار تأثیرگذار و مفید است، و انتظار دارم ریاست محترم جدید دانشگاه این توصیه را در دانشگاه مدنظر قرار دهند و حمایت از تشکل های شناسنامه دار دانشجویی در دانشگاه نیز مد نظر باشد و انشااالله این فعالیت ها در جهت پیاده کردن اهداف نظام اسلامی و پیروی از منویات مقام معظم رهبری اثرگذار باشد.

هاشمی اظهار داشت: تحصیلات عالی باید گامی به سمت تغییرات اساسی بردارد تا بتواند از مسائل اقتصادی صرف فراتر رفته و ابعاد عمیق تر از اخلاق و معنویت را مدنظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه بی آنکه ماهیت علمی خود را خدشه دار کند باید در تمام جوانب جامعه و زندگی حضور داشته باشد، گفت: دانشگاه را نمی توان وجودی مستقل در نظر گرفت چرا که بیانگر ساختار و وضعیت کلی اجتماع بوده و اهمیت در آموزش عالی را بر حسب تناسب میان انتظار جامعه از موسسات و کارکردهای واقعی آنان باید سنجید.

هاشمی تصریح کرد: این امر، مستلزم اخلاق مداری، بی طرفی سیاسی، ظرفیت نقادانه، پیوند محکم بین مشکلات جامعه و بازار کار و جهت گیری درازمدت در راستای اهداف و نیازهای اجتماعی است.

وی افزود: دولت مسئولیت وضع رهنمودهایی برای خط و مشی علمی، ایجاد محیط مناسب و توسعه علمی را برعهده داشته و پیوند میان دانشگاه، صنعت و جامعه از مهمترین موضوعاتی است که دولت باید به آن توجه کند.

هاشمی اظهار داشت: دولت شکل دهنده دامنه ای از روابط است که هدفش تعیین جایگاه مردم است و دانشگاه صرفاً نهادی نیست که بی طرفانه به ترویج دانش بپردازد، بلکه هر نظام آموزشی در واقع روش سیاسی برای حفظ و اصلاح گفتمان ها است، بنابراین با قدرتی که دانشگاه دارد می توان گفتمان های رایج و باطل را به زیر کشید و نقش دانشگاه را در ابعاد مختلف جامعه و زندگی گسترانید.