قزوین_استاندار قزوین گفت: لازم است مدیران مقداری از رفتارهای روزمره و کلیشه‌ای خارج شوند چراکه بخشی از مشکات استان نشأت گرفته از تصمیم نگرفتن یا ترس از تصمیم گیری است.

به گزارش خبرنگار مهر محمد مهدی اعلایی در جلسه شورای اداری استان قزوین که ظهر پنجشنبه به مناسبت هفته بسیج در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: درایت و هوشمندی امام در تشکیل بسیج و توجه به یک مقوله اصلی که شاید علت و موجبه‎ی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی بود در توجه به مردم و سپردن مسئولیت صیانت از انقلاب به مردم خلاصه می‌شود.

استاندار قزوین اذعان کرد: بحث اساسی و تداوم نقش آفرینی بسیج در مسیر چهل و چند ساله انقلاب اسلامی یکی از علل مبقیه نظام و مؤثر در قوت ریشه‌های نظام بود که این امر در حقیقت یک درس برای ما است چرا که ما به نوعی در سرنوشت جامعه تصمیم گیر هستیم.

وی افزود: موفقیت‌های نظام، ماندگاری آرمان‌های نظام و رسیدن به میل و آرزوهایی که مردم با ایجاد جمهوری اسلامی به دنبال آن بودند در گرو اعتماد، اتکا و باور عمیق توان و اراده مردم در رسیدن به اهداف است.

این مسئول با اشاره به برداشت‌هایی از رفتار بسیجی ابراز کرد: توجه به مسئله ایثار از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی بزرگان جامعه نیز به این صفت منتصب شده‌اند که این مسئله اهمیت ایثار در رفتار بسیجی را پررنگ‌تر می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه ایثار به معنای ترجیح منافع جامعه و دیگران به خود است گفت: روحیه ایثار یکی از اساسیات موفقیت‌های ما است که مورد توجه دشمن قرار گرفته و دشمن در تلاش است تا از این طریق سبب آسیب شود که لازم است افراد اثرگزار در جامعه به بازآفرینی و تقویت روحیه ایثارگری بپردازند.

این مسئول هفته بسیج را فرصت مناسبی برای توجه به مسائل مهمی نظیر ایثار دانست و مطرح کرد: باتوجه به شرایط فعلی کشور که شرایط استقرار دولت سیزدهم و گذار از شرایط گذشته به شرایط جدید است، طبق بیانات رهبر انقلاب که خواسته ایشان از دولت سیزدهم است ما باید به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با آرمان‌ها و شعارهای بسیجی و حمایت قاطبه‌ی جامعه متخلق به اخلاق بسیجی روی کار آمده است عنوان کرد: با توجه به روحیه در پیش گرفته دولت انتظار می‌رود یک جامعه‌ی آرمانی بسیجی در روحیه مدیران دولت تبلور پیدا کند و مدیران دولت دنبال کننده آرمان‌های انقلاب باشند.

این مسئول تاکید کرد: در استان قزوین تلاش ما بر این است که در مسیر آرمان‌ها حرکت کرده و در حوزه انتخاب و فعالیت‌های مدیران و همچنین پیگیری امور، مردم شاهد رفتارهای بسیجی وار، روحیه انقلابی و جهادی مدیران باشند که البته در این مسیر ما در تلاش اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مختصات روحیه بسیجی در مدیران مسئله خطرپذیری است که برای تحقق این امر لازم است مدیران مقداری از رفتارهای روزمره و کلیشه‌ای خارج شوند چراکه بخشی از مشکات استان نشأت گرفته از تصمیم نگرفتن یا ترس از تصمیم گیری است.

اعلایی توجه مدیران به مسئله خطرپذیری و ریسک عادلانه را دلیلی راه گشا برای جامعه دانست و بیان کرد: یکی از مباحث عمیق و اثرگذار در دانش مدیریت مسئله مدیریت ریسک است که مدرن ترین، تحول آفریننده ترین و مؤثرترین سبک مدیریتی ریسک پذیری در زمان ابتدای انقلاب توسط امام که یکی از تئوری پردازان مسلط به بحث مدیریت بود اتفاق افتاد و آن تشکیل بسیج و در حقیقت به میدان آوردن مردم بود که هم‌اکنون به این مسئله در دانشگاه‌های مدرنیته پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به ۱۲ تاکید رهبر انقلاب به دولت دوازدهم عنوان کرد: نیت الهی در خدمت به مردم برای حل مشکلات، روحیه جهادی و تلاش مضاعف، همکاری اعضا دولت و سایر نهادها به صورت تیمی، تحمل مخالفان و استقبال از نقدها، ارتباط نزدیک با مردم برای درک واقعیت‌ها، تقویت روحیه مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری، کمک به حرکت‌های خودجوش مردمی به ویژه در حوزه اقتصاد، کارآمدی، انقلابی و جهادی بودن مدیران، پیگیری و نظارت بر زیر مجموعه‌ها، داشتن برنامه دقیق، مدون و علمی، داشتن روحیه‌ی خطرپذیری و تمرکز بر اولویت‌ها اصلی جزو ۱۲ تاکید رهبر انقلاب به دولت دوازدهم بود که اگر این ۱۲ مورد محقق شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

این مسئول ضمن اشاره به شهادت شهید مهدی زین الدین تصریح کرد: مدیریت خطرپذیر در بسیج، در جنگ و در بزنگاه‌های انقلاب موجب موفقیت شده است و ما باید از این تجربهٔ بزرگ درس بگیریم چنانچه که در زمان جنگ شهید مهدی زین الدین به عنوان یک فرمانده ۲۵ ساله خوش درخشید. امروز ما نیز باید از ظرفیت مهدی زین الدین ها و جوانان بهرمند شویم.

وی در پایان گفت: لازم است ما به نخبگان و جوانان اعتماد کرده و کارها را به آن‌ها بسپاریم که البته در اینجا منظور ما صرفاً استخدام جوانان نیست بلکه استفاده از ظرفیت جوانان است چنانچه بهترین کار این است که نخبگان جوان و شایسته را شناسایی کرده و کارها را به آن‌ها بسپاریم.