دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی با بیان اینکه هنوز راهبرد کلان و مشخصی از دولت مشاهده نشده است،گفت: یکی از اصلی‌ترین مواردی که دولت جدید باید به آن به نتیجه برسد، راهبرد اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار مهر،محسن نراقی دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند تحول در بخش‌های گوناگون باید انجام شود،گفت: در برخی موارد تحول توسط مسئولان ومدیران انجام می‌شود و برخی زمان‌ها هم باید مطالبه صورت گیرد. همان طور که در خبر صدا و سیما با حضور ریاست جدید آن تحول خوبی انجام شده که این امر ثمره مطالبات نهادهای مختلف و دانشجویان بوده است که خوشبختانه به نتیجه رسید.

وی افزود: شاید اگر رویکردی که صدا و سیما در مسئله اختلال در شبکه توزیع بنزین داشت در مسایل سابق مثل گران شدن بنزین در آبان ۹۸ داشت خسارت‌هایی به کشور تحمیل نمی‌شد.

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی تاکید کرد: اگر صدا و سیما آن زمان به این مسئله توجه می‌کرد اتفاقات بهتری می‌افتاد که امیدواریم این تحولات در سایر بخش‌های صدا و سیما هم انجام شود.

نراقی با بیان اینکه تریبون نماز جمعه هم نیاز به تحول دارد،اظهار داشت: البته در چند هفته گذشته نیمی از دانش آموزان در نماز جمعه حضور داشتند و بسیاری از سخنرانان قبل از خطبه دانشجویان بودند که این امر قابل تقدیر است، اما کافی نیست. ب

وی خاطرنشان کرد: به نظر امام(ره) نماز جمعه عبادتی سرتا پا سیاسی است و می‌تواند اثرگذارتر باشد از این رو تحول در نماز جمعه می‌تواند باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام اسلامی شود.

این فعال دانشجویی گفت: نماز جمعه می‌تواند به محلی تبدیل شود که مطالبات نظام اسلامی از مسئولان در آن مطرح شود، چون مطالبات نظام اسلامی چیزی جز مطالبات مردم نیست.

نراقی افزود: اگر ائمه جمعه این مطالبات را بشنوند و در خطبه‌ها به گونه‌ای آن را مطرح کنند که مسئولان حساب ببرند این باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام اسلامی می‌شود.

وی گفت: اسلامی بودن این نظام به این است که در راس آن، ولی فقیه نائب امام زمان (عج) باشد و اوامر او اطاعت شود، اما وقتی کسی مخالفت کند و یا مسئولان خیانت کنند این به حساب نظام اسلامی گذاشته نمی‌شود.

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی تاکید کرد: اگر در صورت محرز بودن تخلف مسئولان، خطیب جمعه آن را در تریبون نماز جمعه مطرح کند این باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام اسلامی می‌شود. تریبون نماز جمعه می‌تواند به محلی برای پاسخگویی مسئولان تبدیل شود، مثلا کارشناسان از مسئول مورد نظر در خصوص طرح‌ها و برنامه‌ها سوال کنند.

نراقی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه در چند ماه گذشته اقدامات خوبی از جانب سه قوه انجام شده که شایسته تقدیر است،تاکید کرد: : متاسفانه بی تدبیری بعضی از مسئولان در گذشته وضعیتی را رقم زده که باعث ناامیدی برخی از مردم شده است. یکی از مسایل امیدآفرینی در میان مردم این است که مردم ببینند با مسببان این وضعیت برخورد صورت می‌گیرد یا خیر؟

وی گفت: متاسفانه اگر مسئولی به وظیفه خود عمل نکند و در سطوح مختلف ناکارآمد باشد هزینه اش را فقط مردم پرداخت می‌کنند، باید تدبیری اتخاذ شود که مسئولان خود را پاسخگوی اعمال و رفتارشان بدانند.

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی افزود: اگر آن‌ها ببینند بابت بی تدبیری شان مورد سوال واقع می‌شوند، بابت ترک فعل‌ها مورد محاکمه قرار می‌گیرد، دیگر دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند و به راحتی مسئولیتی که در آن تخصص ندارند را نمی‌پذیرند.

نراقی خطاب به رئیس قوه قضاییه، گفت: متاسفانه برخی از اتفاقات از قبیل ارز ۴۲۰۰ تومانی، نحوه اجرای قانون گران شدن بنزین، خصوصی سازی‌های غلط و مسایل مربوط به پرونده کرسنت باعث ایجاد بسترهای فساد و نا امیدی شده که خسارت‌های زیاد و جبران ناپذیری را برای نظام اسلامی ایجاد کرده است.

وی افزود: از رئیس دستگاه قضا درخواست داریم اکنون که دولت فعلی برخلاف دولت قبل در مبارزه با فساد مصمم است بدون وقت و ملاحظه با مسببان این وضعیت برخورد جدی صورت گیرد.

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی گفت: بعد از گذشت ۵ ماه از انتخابات و ۳ ماه از تشکیل دولت با وجود تلاش‌های فراوان رئیس جمهور و مسئولان متاسفانه هنوز راهبرد کلان و مشخصی از دولت مشاهده نشده است. سازوکارهای غلطی از دولت قبل وجود دارد که باید اصلاح شود و مردم تغییرات واقعی را احساس کنند.

نراقی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مواردی که دولت جدید باید به آن به نتیجه برسد، راهبرد اقتصادی دولت است،اظهار داشت: متاسفانه اقدامات ناصحیح قبل وضعیت اقتصادی را برای برخی از اقشار جامعه سخت کرده است امیدواریم با ارائه راهبرد مشخص اقتصادی، این وضعیت بهبود یابد.

وی گفت: در همین مسایل اقتصادی لازم است تصمیمات دولت طوری اتخاذ شود که اگر کسی قرار است فشاری متحمل شود این فشار بر روی سرمایه داران و سوداگران باشد نه عامه مردم. امیدواریم مجلس هم ضمن نظارت بر امور به این مسئله توجه جدی داشته باشد.

این فعال دانشجویی افزود: هنوز برخی از مسئولیت‌های کشور بر عهده کسانی است که در دولت عملکرد قابل قبولی نداشته اند هنوز استاندار برخی از استان‌ها انتخاب نشده است و معاونان مهم برخی از وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف نشده اند.

نراقی تصریح کرد: تحلیل ما از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر تسریع در تشکیل دولت جدید مشخص شدن این موارد است و نه فقط تشکیل کابینه.

وی گفت: باید هر چه زودتر و با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر به کارگیری نخبگان و جوانان اقدامات لازم صورت گیرد.

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی همچنین در خصوص مسئله مذاکره،تصریح کرد: حرف اولیه ما این است که تعامل با جهان در چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود دولت باید پیش از رفع کلیه تحریم‌ها برای بی اثر کردن آن‌ها تلاش کند و به حمدالله این نگاه در مواضع بیشتر دولتمردان فعلی دیده می‌شود.

نراقی گفت: نهادهای بین المللی ظاهرا مستقل نیز باید بدانند که جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و طرفی که غیرمسئولانه از برجام خارج شده است باید برای بازگشت هزینه پرداخت کند و تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند نباید انتظار داشته باشد که جمهوری اسلامی کار خاصی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: گروسی هم قبل از سفر مجدد به ایران باید بداند هر تقاضایی از جمهوری اسلامی قبل از محکوم کردن اقدامات خرابکارانه رژیم منحوس صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نشان از پادویی شما برای اربابان غربی خود دارد، کمی در ظاهر آزادگی آژانس بین المللی را حفظ و اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کنید.

این فعال دانشجویی در ادامه سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم تاکید کرد: نمایندگان باید به صورت جدی کار و به تعهدات و به قول هایی که به مردم هم داده اند عمل کنند؛ متاسفانه هنوز برخی از قو ل‌ها و وعده‌های نمایندگان به نتیجه نرسیده و طرح شفافیت به نتیجه نرسیده است و برخی طرح ها نیز پشت درهای بسته در حال بررسی است.

وی ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو گفت: به نمایندگی از دانشجویان کل کشور از مسئولان دعوت می کنم تا در محیط دانشگاه حاضر شوند. متاسفانه دولتمردان قبل یا در دانشگاه‌ها نمی آمدند و یا اگر می آمدند آن برنامه فقط به مجیزگویی آنها تبدیل می شد. از این رو اگر مسئولان می خواهند در جمع دانشجویان حاضر شوند باید بپذیرند که دانشجویان هم به صورت شفاف و صریح صحبت کنند.