اهواز - مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با اشاره به ارائه اطلاعات غیرموثق به جامعه در خصوص بیماری دیابت گفت: باید این رویه اصلاح و مردم نسبت به این بیماری آگاه شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا نظریان شامگاه جمعه در همایش هفته ملی دیابت اظهار کرد: برخی افراد ناآگاه با فعالیت اشتباه خود باعث واکسن گریزی مردم شدند.

وی افزود: برخی مباحث غیر تأیید شده در خصوص درمان دیابت نیز خارج از حوزه علوم پزشکی و وزارت بهداشت در حال ارائه به جامعه است که باید برای این امر چاره‌اندیشی کرد.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با اشاره به اینکه این بیماری اپیدمی قرن است که باید جامعه را در این خصوص نگاه کنیم، تصریح کرد: استان خوزستان در چند سال اخیر رتبه سوم کشور را در حوزه ابتلاء به دیابت دارد.

نظریان در ادامه خبر داد: ۱۶ درصد جمعیت بزرگ‌سال شهری و هشت درصد این جمعیت در روستاهای استان مبتلا به دیابت هستند در حالی که استاندارد ابتلای کشوری ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف با هدف آگاه‌سازی، آموزش و پیشگیری بیان کرد: سالانه پنج هزار نفر در خوزستان از خدمات رایگان پزشکی برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با اشاره به اینکه از هر ۵ - ۶ نفر سالمند خوزستانی یک نفر به دیابت مبتلاست، ادامه داد: یکسری خدمات و تسهیلات رفاهی و درمانی برای اعضای انجمن (مبتلایان به دیابت) تدارک دیده شده است؛ بسیاری از قهرمانان ورزشی در هیئت ورزشی بیماری‌های خاص جزو مجموعه انجمن دیابت خوزستان هستند.

نظریان انتقاد کرد: اگر امروز در راستای آموزش و پیشگیری به ریال هزینه نکنیم، باید از آینده با دلار و یورو هزینه و با کوله‌باری از بیماری‌های کلیوی، قطع عضو، نابینایی، بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی و ام اس مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه کرونا ثابت کرد که کشورهایی که در حوزه فرهنگ سلامت غنی و قوی هستند کمتر آسیب می‌بینند، یادآور شد: نخبگان، افراد توانمند و دارای طرح‌های اجتماعی و اثرگذار را گردهم جمع می‌کنیم تا بیش از هر زمان دیگری در حوزه آموزش، آگاه‌سازی و پیشگیری از ابتلاء به دیابت فعالیت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، این همایش در تالار گیت بوستان آب و برق برگزار شد.

اجرای موسیقی، مسابقات خانواده، ارائه بروشورهای آموزشی و مشاوره برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت و همچنین انجام تست قند از جمله برنامه‌های جانبی این همایش بود.