کاشان - نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: بیش از ۶۰ درصد برنامه های پایتختی کتاب در کاشان اجرا نشد.

حسین باغشیخی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه پژوهشگران، کتابفروشان، ناشران و نویسندگان در پیشانی فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی هستند، اظهار داشت: حوزه عملیاتی و اجرایی در دست این قشر و حوزه تصمیم سازی به عهده نهادهایی مثل اداره ارشاد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و نهاد کتابخانه های عمومی است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به اینکه کتاب باعث تعالی می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۵۵ میلیون از هموطنان ایرانی کتاب غیردرسی نمی‌خوانند و این خود شروع یک فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه اوضاع و فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در کاشان بین سال‌های ۹۵ تا ۹۸ هرچند نمایشی و به بهانه اخذ پایتختی کتاب خیلی بهتر بود، خاطرنشان کرد: بعد از یک سال پایتختی کتاب در کاشان برنامه‌ها مربوط به کتاب و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه را رها کردیم در صورتی که باید پای دردل متفکران و علاقه مندان به این حوزه می‌نشستیم.

باغشیخی با بیان اینکه در این چندسال متأسفانه از خردمندان و متفکران هیچ صدایی بلند نشد، گفت: قصدی بر مرور گذشته نیست بلکه باید در گذشته تأمل و تفکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه از مجموع برنامه‌هایی که برای پایتختی کتاب در کاشان برنامه‌ریزی شده بود بیش از ۶۰ درصد آنها اجرایی نشد، افزود: اگر جامعه‌ای قرار است به سوی یک هدف والا حرکت کند باید نیاز کتاب دوستان ر کتاب فروشی‌ها تأمین شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به اینکه رفتارهای شهروندی در نظام مدیریت شهری از دریچه کتاب بسیار مطلوب و شایسته‌تر است، تاکید کرد: کتاب پیوست تمام رفتارهای افراد حاضر در جامعه است و اگر جامعه‌ای کتابخوان تر شود بسیاری از هزینه‌های آن کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی نباید محدود به یک هفته یا زمان خاص باشد، تاکید کرد: باید برای نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه باید بستری سازی کرد و مسئولان و مدیران شهری باید در این زمینه بسیار ساعی و تلاشگر باشند.