ارومیه – مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در سال جاری طرحهای تلفیقی مرتع‌داری در سطحی بالغ بر ۴۲۰ هزار هکتار و طرح‌های مصوب در سطحی افزون بر ۶۳۰ هزار هکتار اجرا شود.

هادی قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اجرای طرح‌های مرتعداری تلفیقی و ممیزی، افزود: این طرح‌ها در راستای افزایش توان مرتعی عرصه‌های ملی و برای توسعه عرصه‌های منابع طبیعی به منظور ارتقای پوشش گیاهی است که با اجرای این طرح‌ها بهره برداران و دامداران خواهند توانست در کنار احیای مراتع، بهره برداری اصولی را نیز از مراتع داشته باشند.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، افزود: هدف از اجرای طرح‌های مرتعداری، مدیریت مراتع، حفظ، احیا و توسعه مراتع، بهره‌برداری اصولی و اشتغال‌زایی است.

قاسمی افزود: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، طرح‌های مرتعداری که در گذشته تهیه شده بایستی بازنگری و اصلاح شوند و برای عرصه‌های مرتعی فاقد طرح به زودی طرح مرتعداری تهیه شود.

وی ادامه داد: پس از اجرای طرح، ۲۵۰ هزار هکتار از طرح‌های مرتعداری تلفیقی احاله مدیریت شده و در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت،

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: مهمترین اولویت در طرح‌های مرتعداری، حفاظت، اصلاح و احیا مراتع، اجرای طرح‌های تلفیقی چندمنظوره مانند کاشت گیاهان دارویی، طبیعت‌گردی، زراعت چوب، آبزی‌پروری و…است.

وی تصریح کرد: به منظور تسریع در تحقق مدیریت پایدار و بهره‌برداری اصولی از مراتع استان ضروری است دامداران و صاحبان پروانه‌های چرای دام در بازه زمانی مشخص، نسبت به ارائه طرح مرتعداری اقدام کنند که در غیر این صورت پروانه آنها باطل خواهد شد.