خرم‌آباد- رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرم‌آباد از اجرای طرح «اطلس جامع مساجد» در این شهرستان برای ساماندهی فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌ها در مساجد خبر داد.

حجت الاسلام محمد علی نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به اجرای طرح «اطلس جامع مساجد» در شهرستان خرم آباد اظهار داشت: این طرح، در شهرستان خرم آباد به عنوان پایلوت شروع شده و در ادامه در همه شهرستان‌های لرستان اجرا می‌شود تا به عنوان یک الگوی موفق کشوری ارائه شود.

ایجاد ۵ کارگروه در قالب طرح «اطلس جامع مساجد»

وی با اشاره به نقش مساجد در حکمرانی مردمی و تأکیدات مقام معظم رهبری در این رابطه عنوان کرد: جنس و نوع حکومت ما، حکومت دینی است و فرهنگ دینی و حاکمیت نیاز دارد که ابزاری را برای اغنای مردم داشته باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرم‌آباد با تاکید بر اینکه حاکمیت نمی‌تواند با زور و تحکم اهداف خود را برای مردم روشن کند و مردم را راهبری کند، در این راستا نیاز به ابزاری دارد گفت: این ابزار، همان حلقه‌های میانی هستند که مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان به آن اشاره کردند.

حجت الاسلام علی نیا با بیان اینکه بهترین سخت افزار این حلقه‌های میانی، مسجد است و نرم افزار مطلوب آن نیز امام مسجد و تشکیلاتی که در مسجد شکل می‌گیرد، است ادامه داد: ما مساجدی را داریم که امام مسجد قوی و تشکیلات منسجمی دارند که علاوه بر ورود به امور دینی مردم، به مباحث اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… مردم نیز ورود می‌کنند و بهترین بازو برای حاکمیت و پیش برد اهداف حاکمیت برای ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند.

وی بیان داشت: در این راستا پنج کارگروه امام جماعت و مسائل فرهنگی، کارگروه عمران و هیئت امنا، کارگروه تشکل‌های مسجد، کارگروه بانوان و کارگروه مسائل اجتماعی و رسانه‌های را در شهرستان خرم آباد تشکیل دادیم.

عرصه فرهنگ نیاز به تشکیلات دارد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرم‌آباد گفت: با تیم‌هایی متشکل از اعضای این کارگروهها، اداره کل تبلیغات اسلامی، فعالان دینی و فرهنگی و… به سراغ مساجد می‌رویم، با حضور امام مسجد، هیئت امنا و… و بر اساس فرم‌هایی که از پیش تعیین شده، داده‌های مساجد، میدانی استخراج می‌شوند و تحلیل‌ها را از مساجد احصا می‌کنیم.

حجت الاسلام علی نیا با اشاره به اینکه در نهایت این اطلاعات با حضور نماینده ولی فقیه در لرستان و در ستاد رسیدگی به امور مساجد مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌گیرند افزود: برنامه این بوده که مساجد را از نظر حاکمیتی یک پارچه و یک دست کنیم و ساختار و تشکیلات مطلوب را در مسجد برای رسیدن به اهداف پیش رو ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در عرصه فرهنگ انجام شود همین موضوع است تا عرصه فرهنگ صاحب تشکیلات و سخت افزار لازم برای اجرای اهداف مدنظر شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به اینکه در قالب طرح «اطلس جامع مساجد» یا همان شناسنامه مساجد، شهر خرم آباد را تقسیم به ۱۰ منطقه کرده ایم و هر منطقه هفت تا هشت مسجد را در بر می‌گیرد ادامه داد: به صورت تیمی روزهای یکشنبه و چهارشنبه به سراغ مساجد می‌رویم و «اطلس جامع مساجد» را تهیه می‌کنیم، تا بعد از جمع آوری داده‌ها، با تحلیل و برنامه ریزی لازم، در رفع مشکلات مساجد و سامان دادن به امورات مساجد قدم اساسی و محکمی برداریم.