شیراز- رئیس بنیاد ملی نخبگان در استان فارس گفت: بیش از شش هزار استاد و دانشجوی تحصیل کرده خارج از کشور، به وطن بازگشته‌اند که ١٠٠ نفر از آنان استان فارسی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب شریف بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: ١٠٠ نفر از اساتید و دانشجویان تحصیل کرده در خارج از کشور با توجه به تسهیلات ابلاغی توسط بنیاد ملی نخبگان به کشور و فارس بازگشته‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع در سطح کشور شش هزار نفر این این افراد به کشور بازگشته‌اند.

شریف در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه تجاری سازی ایده‌های دانشجویان نخبه وجود دارد آن است که صندوق‌های خطرپذیر سرمایه گذاری در فارس وجود نداشته و فعالیت آنان در استان فارس بسیار اندک است و همین مشکل موجب شده تا جوانان نخبه استان با مشکل مواجه شوند.

او ادامه داد: صندوق‌های خطرپذیر سرمایه گذاری اگر در فارس فعال شوند از مشکلاتی نظیر مهاجرت نخبگان به سایر استان‌ها جلوگیری می‌شود.

به گفته این مقام مسئول نخبگان استان فارس چون از صندوق‌های خطرپذیر مورد حمایت قرار نمی‌گیرند به استان‌های اصفهان و تهران مهاجرت می‌کنند.

شریف تاکید کرد: ۱۴ اختراع ثبت شده و علمی نیز در مرحله حمایت بنیاد نخبگان فارس قرار دارد و بنیاد ملی نخبگان علاوه بر این بر حوزه کارآفرینی نیز ورود پیدا کرده و زیرساخت کارآفرینی مثل مراکز نوآوری و کارآفرینی، مراکز شتاب‌دهنده، کارخانه نوآوری، پردیس فناوری در دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز و غیره راه‌اندازی کرده است.