قزوین - یکی از مداحان استان قزوین با بیان اینکه وضعیت مداحی‌ها در مجالس ترحیم اصلاً مناسب نیست، گفت: ادامه این روند ضربه‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

محمد غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وضعیت ترحیم خوانی در استان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ترحیم‌خوانی در مجالس ترحیم اصلاً مناسب نیست و اگر برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نشود ضربه‌های جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد شد.

یکی از مداحان استان اذعان کرد: استفاده از آلات موسیقی در حال حاضر از حد متعارف خود عبور کرده و درگیر وادی تشریفات شده است که بهتراست مراجع در این امر ورود پیدا کرده و استفاده از حدود متعارف آن را مشخص کنند تا این امر سبب جذب کاذب و هزینه‌های مضاعف برای خانواده‌های متوفی نشود.

وی گفت: از سوی دیگر خواندن مطالب بی محتوا باعث نگاه منفی مخاطب به مداحی می‌شود زیرا برخی از مخاطبین مجلس ترحیم خاص هستند یعنی در مجالس هیئت حضور ندارند و لازم است در مجالس ترحیم از این فرصت استفاده شود و به کارگیری مطالب ارزشمند مردم را با معارف اهل بیت (ع) بیشتر آشنا کرد.

این مداح تصریح کرد: از سوی دیگر افرادی که از مطالب و مدح بی محتوا در مراسم ترحیم استفاده می‌کنند در بین مردم جایگاهی ندارند و معمولاً از جانب افرادی دعوت می‌شوند که با مدح آشنایی ندارند و در تلاشند تا با تعابیر و تعاریف از متوفا و بستگان درجه یک، آن‌ها را خشنود کنند.

وی ادامه داد: لازم است مداحان با مطالعه مستمر و یا تحصیلات آکادمیک سطح علمی خود را در عرصه مدح بیشتر کنند و بکوشند تا مردم را با معارف قرآن و اهل بیت (ع) بیشتر آشنا کرده و نکات مغفول مانده به آنها یادآور شوند و حتی آنها را با آداب ورود به قبرستان نیز آشنا کنند.

این مداح بیان کرد: باید قالب مداحی به گونه‌ای باشد که در عمق جان و دل مردم اثر بگذارد و فرهنگ شهادت و ایثار و کرامت انسانی را مانند هیئت در بین مخاطب زنده کند.

وی در پایان تاکید کرد: برای جلوگیری از انحطاط مجالس ترحیم ابتدا باید تلاش شود تا دوباره مجالس ترحیم مانند دوران قبل از کرونا به مساجد باز گردد و حضور مردم بر سر مزار و تشریفات کذایی و چشم هم چشمی کم رنگ شود و با مداخله و نظارت کانون مداحان سطح علمی مداحان تقویت واز خواندن مطالب بی محتوا توسط مداحان کم سواد جلو گیری شود.