هوشنگ توکلی کارگردان و بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کارنامه جشنواره مردمی فیلم «عمار» طی بیش از یک دهه برگزاری گفت: طی یازده سال گذشته، همواره در کنار دوستان جشنواره «عمار» بودهام و از نزدیک رشد آنها را دیدهام. در سال اولی که این رویداد راهاندازی شد، حداقل امکانات و تجربه را در اختیار داشتند اما پر از امید و انگیزه بودند تا بتوانند جشنوارهای سینمایی در تراز دیدگاههای انقلابی خود داشته باشند. در این مسیر هم تلاش و کار بسیاری داشتند.
وی ادامه داد: در هر سال که این جشنواره برگزار شد، شاهد حضور فیلمسازان بیشتری از جنس مردم در این رویداد بودیم. تفاوت جشنواره «عمار» با دیگر جشنوارههای رسمی همین حضور مردمی است. این رویداد با همین حمایتهای مردمی توانسته است شبکه پخش بسیاری قوی ایجاد کند که آثار حاضر در این رویداد، حتی در روستاها به نمایش درمیآید و برای مخاطبان دور از مرکز تکثیر میشود.
این بازیگر پیشکسوت با اشاره به رشد سالبهسال «عمار» نسبت به دورههای قبل ادامه داد: کارهای حاضر در جشنواره «عمار» بهخصوص در ۲ سال اخیر فوقالعاده بودهاند. تجربههایی هم که دوستان در بخش اداری جشنواره کسب کردهاند بسیار عالی است و به همین پشتوانه عوامل «عمار» میتوانند ادعا کنند که جشنوارهای در تراز عموم مردم داریم و نگاه و دیدگاههای مردم را در سینما منعکس میکنیم.
توکلی درباره «سازمان تماشا» جشنواره «عمار» تأکید کرد: از آنجایی که نگاه جشنواره «عمار» از ابتدا نگاهی مردمی، آن هم نه فقط معطوف به مراکز استانها بوده است، با پشتیبانی نیروهای بسیجی و حزبالهی در مساجد سراسر کشور، خیلی خوب توانستند یک شبکه را تشکیل دهند و آثار این جشنواره بهسرعت در اختیار مردم قرار دهند. این نشان میدهد یک شبکه پخش بسیار قوی چقدر توانسته است در ترویج افکار جشنواره «عمار» موثر عمل کند.
وی با اشاره به شهرهای کمبرخوردار و فاقد سینما، افزود: مردم در دوره جدید با توجه به ابزارهای ارتباطی نسبت به همه چیز آگاه هستند و سینما را هم بهخوبی میشناسند. در دورافتادهترین نقاط روستایی ایران هم میتوانید شاهد مردمی باشید که هنرمندان را میشناسند و در مدارسشان فعالیتهای هنری میکنند. بهخصوص طی ۱۰ سال اخیر، رشد موفقی در توزیع آموزشهای هنری در سراسر کشور داشتهایم که معتقدم رویدادی مانند «عمار» بهخوبی دارد از این فرصت بهره میبرد. در تمام روستاها شاهد دسترسی به ماهواره و محصولات معمول سینمایی روز کشور هستیم اما «عمار» نمونهای از آثار را عرضه میکند که به ذهنیت عموم مردم نزدیکتر است.
این هنرمند باسابقه با تأکید بر «کارهای لوکس در جشنواره عمار تولید نمیشود» گفت: قصهها، نگاهها و اندیشهها در آثار «عمار» بیشتر متوجه مردم بهخصوص مومنان بوده و در این زمینه هم بسیار موفق عمل کرده و با این قشر توانسته است بهخوبی ارتباط برقرار کند.
توکلی درباره شکوفایی استعدادها و معرفی چهرههای جدید به جریان اصلی سینمای ایران از سوی جشنواره «عمار» هم گفت: این جشنواره چنین مأموریتی را برای خود تعریف نکرده، مسئولیت «عمار» بیشتر تمرکز بر بخش مردمی و بهخصوص خانوادههای مومنین و شهداست و همین طیف را هم مخاطب خود قرار داده، «عمار» حتی بهدنبال قهرمانسازی هم نبوده و بیشتر تلاش داشته است تا بخشی از تجربیات زندگی مردم عادی ایران را بهتصویر درآورد و به خود آنها نشان دهد. در این زمینه هم بسیار موفق عمل کرده است. اگر در جریان اصلی سینمای رسمی از برخی از این استعدادها استفاده شده باشد، این شانس سینمای رسمی ایران است که توانسته این استعدادها را پیدا کند و در واقع معرفی آنها جزو رسالتهای «عمار» نبوده است.
این هنرمند پیشکسوت با اشاره به حضور مستمر وحید جلیلی و نادر طالبزاده در رأس جریان «عمار» هم تأکید کرد: این حضور بسیار موثر بوده، انتخاب شوراهای داوری در دورههای مختلف جشنواره هم بسیار تأثیرگذار بوده است. این عزیزان شب و روز کار کردهاند تا اندیشههای این جریان پالایش پیدا کرده و به روز شود. به همین دلیل هم این جشنواره تا به امروز رشد کرده است. ترکیب داوران در هر سال توانستهاند روی کیفیت آثار تأثیر بگذارند.
توکلی در پایان بهعنوان پیشنهادی برای بهبود حرکت «عمار» گفت: روش تبلیغات جشنواره «عمار» برای جامعه شهری طی یک دهه برگزاری، تا به امروز ضعیف بوده است و به نظر میرسد از ابزار مرسوم جشنوارههای دیگر استفاده نکرده است، به همین دلیل هم بهنظر میرسد هنوز نام این رویداد به اندازهای که باید در افکار عمومی تثبیت نشده است. از همین رو دوستان «عمار» در زمینه تبلیغات باید بیشتر کار کنند.