حجاب علاوه بر پیامدهای فردی، آثار خانوادگی و اجتماعی نیز دارد وقتی فردی با پوشش عفیفانه و درست در اجتماع حاضر می‌شود در واقع به نوعی دارد به زندگی زناشویی دیگران نیز احترام می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «چراغ» شبکه ۵ در هفته جاری میزبان «سید اسماء حسینی» کارشناس ارشد رشته‌ی فیزیک، نویسنده و فعال رسانه‌ای مقیم کانادا، بود.

حسینی با اشاره به ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: کارکرد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما پیشگیرانه است. در حالی که در غرب پیشگیری نمی‌کنند بلکه راهکارهای درمانی در پیش رو دارند. برای مثال سقط جنین را قانونی می‌کنند ولی در ایران از ابتدا به زنان و مردان توصیه می‌شود که وارد روابط خارج از چارچوب خانواده و بی بند و بار نشوند. در اوایل شیوع کرونا هم در کشور ما بر خلاف کشورهای دیگر خیلی از مردم به صورت خودجوش وارد میدان شدند؛ ماسک دوختند و یا کمک‌های بیشمار مردمی انجام شد ولی در کانادا این طور نبود و حتی به فروشگاه‌ها حمله می‌کردند و دستمال توالت و … تهیه می‌کردند طوری که مدتی نایاب شده بود. یا در کانادا توصیه می‌شود که بعد از خوردن مشروبات الکی رانندگی نکنید با این وجود رعایت نمی‌شود و بسیاری از آمار تصادفات ناشی از همین علت است در صورتی که در دین اسلام گفته شده که اصلاً نباید سمت مشروبات حرام رفت. با مقایسه مصادیقی از این دست در کشورمان با کانادا می‌توان گفت قوانین درمانی آنجا در مقایسه با راهکارهای پیشگیرانه کشورمان واقعاً فلج است و به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

کرونا؛ نمایش واقعیت خودخواهی غربی ها و انسان دوستی دین داران

وی خاطر نشان کرد: خاطرم هست اوایل کرونا که مرگ و میر خصوصاً در چین بسیار بود برخی از دانش آموزانم می‌گفتند: «خوب است که مرگ و میر زیاد شده، چون این طوری جمعیت جهان خصوصاً چینی‌ها کم می‌شود و کارخانه‌های چینی هم کم کم ورشکست می شوند». این اوج خودخواهی یک عده با این سطح از تفکر هست. یا درصد خشونتها بین آنها بسیار بالا است. در حالی که در ایران کارهای بزرگ جهادی و خودجوش انجام شد که این برخواسته از تربیت دینی و پایه‌های اعتقادی و دینی ماست که منافع جمع برایمان اهمیت دارد. می‌توان گفت: ریشه منفعت طلبیِ غرب در این است که انسان را در غریزه خلاصه کرده و فصل آخر زندگی یعنی مرگ را حذف کرده‌اند. لذا تلاش می‌کنند حداکثر استفاده را از این زندگی ببرند و مبنایی برای زندگی اخروی ندارند. اعتقاد به خدا را مسخره می‌دانند. آنها تحت تأثیر برنامه‌های هالیوودی قائل به شبیه سازی هستند.

حسینی تصریح کرد: حتی در زمینه پوشش نیز می‌توان گفت چون رسانه‌ها جهت دهی خاصی دارند اینگونه القا می‌کنند که زن آفریده شده است تا بی بند و بار باشد در غیر این صورت اگر بی بند و بار نباشد، محدود می‌شود. از سویی تحت تأثیر القائات و حجم بیشمار تبلیغات در مورد زن، اصلاً اجازه تفکر به زنان داده نمی‌شود. لذا عدم وجود تفکر انتقادی این اجازه را به زن غربی نمی‌دهد که بتواند در مورد حقیقت حجاب و ارزش و جایگاه آن برای زن بیندیشد. وقتی تفکر انتقادی وجود نداشته باشد، ذهن محدود و بسته می‌شود و خواه ناخواه گفتمانی هم صورت نمی‌گیرد، چون لذت و زرق و برق تفکر مادی این فرصت را به زن نمی‌دهد.

آزادی در غرب بر مبنای سیاست «دلم خواست» است

حسینی در پاسخ به سوال مجری، یادآور شد: نمی‌توان گفت امر به معروف و نهی از منکر اثری ندارد؛ چرا که هر فردی خواه ناخواه تحت تأثیر محیطی که قرار دارد باورها و عقایدی را می‌پذیرد، اگر از حقیقت حجاب گفته نشود، رسانه‌ها و جریان‌های فکری موجود و معارض با فرهنگ حیا و عفاف با قیل و قال رسانه‌ای خود، حرف باطل را می‌زنند و امر به منکر می‌کنند. پس اعتقاد و رفتار هر فردی یک منشأ دارد و از محیط و اطرافیان تأثیر می‌پذیرد. اگر کسی بگوید تأثیر پذیری وجود ندارد، بنظرم با خودش صادق نیست. چه بسا در لحظه اتفاقی نیفتد و اثری نداشته باشد ولی در دراز مدت تأثیرگذار است. پس رفتار اجتماعی افراد بر همدیگر اثرگذار است و بی ارتباط از هم نیست.

این نویسنده و فعال رسانه‌ای در بخشی از سخنانش گفت: هیچکس نمی‌تواند و حق ندارد رفتاری اتخاذ کند که منجر به آسیب زدن به دیگری شود و در مقابل بگوید که دلم خواست و حق انتخاب دارم، چون موجب هرج و مرج می‌شود. درست همانطور که معنای آزادی در غرب بر مبنای سیاست دلم خواست است، یعنی هر کاری دلم خواست، انجام دهم. هر تفکری قابل احترام نیست چرا که به هر حال خوبی و بدی وجود دارد. دم دستی ترین ابزاری که می‌تواند زن را به سمت خوبی‌ها سوق دهد، حجاب است؛ چون حداقلش این است که با حجاب علیرغم اینکه دوست دارد زیبایی‌هایش را به نمایش بگذارد تا مورد تحسین و توجه قرار بگیرد اما این کار را انجام نمی‌دهد و با غریزه اش مبارزه می‌کند. لذا حجاب علاوه بر پیامدهای فردی، آثار خانوادگی و اجتماعی نیز دارد وقتی فردی با پوشش عفیفانه و درست در اجتماع حاضر می‌شود در واقع به نوعی دارد به زندگی زناشویی دیگران نیز احترام می‌گذارد. بر خلاف اعتقاد نادرست بسیاری از مردم که می‌گویند چون در غرب آزادی وجود دارد، مردان هم نگاهشان به زن عادی است. باید گفت اگر این مساله صحت داشت آمار تجاوز به زنان در غرب باید به صفر می‌رسید یا نزدیک به صفر می‌بود، در حالی که اینگونه نیست. با ترویج بی بند و باری و پوشش‌های غیر عفیفانه نمی‌توان ادعا کرد میل و غریزه فطری انسان کم شود یا از بین برود. با تجربه‌ای که از آزادی در غرب داشتم و مقایسه آن با زندگی در ایران که حجاب و اعتقاد داشتم، این فرصت برایم فراهم شد که بتوانم تفاوت سبک زندگی اسلامی و غیر اسلامی را درک کنم و حجاب را انتخاب کنم. خانواده خودم خیلی غیر مستقیم مرا راهنمایی می‌کردند، و این روش آنها بسیار اثرگذار بود و حتی زمانی که در ایران به بی حجابی گرایش داشتم و برخی به من تذکر می‌دادند، بعدها متوجه شدم که دلسوزترین افراد نسبت به من هستند. اگر با خودمان روراست باشیم می‌توانیم ارزش و حقیقت وجودی خود را درک کنیم و فریب تبلیغات دروغین را نخوریم.

لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۲ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می‌کند.