قزوین - سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه متأسفانه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با اختلاف بسیار زیادی محقق نشده است، عنوان کرد: در انتصابات نیز نظر اعضای شورا صرفاً مشورتی است.

قاسم اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر که شنبه شب در بستر فضای مجازی برگزار شد با اشاره به عملکرد شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه تقریباً ۸۰ درصد شورای ششم افراد جدیدی بودند که وارد شورای شهر شده بودند، آشنایی با فضای شورا کمی زمان برد.

وی با بیان اینکه جلسات شورای ششم پیش از آغاز رسمی شورا برای انتخاب شهردار و سرپرست شهرداری به صورت فشرده شکل گرفت و پس از آغاز کار این جلسات استمرار پیدا کرده و به انتخابی خوب منجر شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: اعضای شورا نیز با توجه به قول‌هایی که داده بودند در قالب کمیسیون‌ها به صورت تخصصی کار را شروع کرده و در تلاش هستند تا به وعده‌هایی که اعضای شورای شهر پیش از آغاز به کار رسمی خود داده بود عمل کند.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم تا ویژه‌خواری و رانت در این دور از شورای شهر وجود نداشته باشد و این موضوعی است که همه اعضای شورا بر روی آن حساس هستند و تلاش می‌کنند تا رانتی در موضوعات وجود نداشته باشد.

مبارزه شورا با رانت و ویژه‌خواری

اللهیاری عنوان کرد: در راستای همین مبارزه با رانت و ویژه خواری تنها در موضوع پسماند، با ورود شورای اسلامی شهر حلقه امن برخی‌ها شکسته و نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان برای شهرداری و بیت‌المال صرفه‌جویی شد.

وی با اشاره به بدهی‌های کلان شهرداری از دور قبل تا به امروز اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که از گزینه‌های شهرداری می‌گرفتیم، موضوع بدهی بود و این بدهی‌ها برای اعضای شورای شهر بسیار مهم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ادامه داد: شهردار محترم در حوزه پرداخت بدهی‌ها کارهای خوبی انجام داده و جلسات خوبی را با بانک‌ها و جذب منابع مالی ترتیب داده‌اند و شاهد هستیم که در حوزه درآمدزایی کارهای خوبی صورت گرفته تا با افزایش منابع درآمدی شهرداری، بدهی‌ها را نیز مرتفع کنیم.

وی گفت: همدلی و همراهی بسیار خوبی در بین اعضای شورای شهر وجود دارد و همفکر بودن و تعاملی بودن اعضای شورا به تسریع و تسهیل کارها کمک می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: در این مدت علی رغم وجود تضارب آرا که امری عادی است، شاهد اختلاف نیستیم و در مسائلی که صرفه و صلاح شهر و مردم است همه با هم همدل و همراه هستند.

شورای شهر در انتصابات دخالت نمی‌کند

وی تصریح کرد: به لحاظ قانونی شورای شهر دخالتی در انتصابات ندارد و انتخاب مدیران و معاونین به عهده شهردار است و شخص شهردار نیز باید پاسخگوی انتصابات خود باشد.

اللهیاری گفت: از سویی به این اعتقاد داریم که افرادی که انتخاب می‌شوند باید افرادی باشند که بتوانند با کمیسیون‌های شورای شهر تعامل خوبی داشته باشند و بر همین اساس معتقدیم شهردار با تعامل و مشورت گرفتن از اعضای شورا، نتایج بهتری از انتصابات خواهند داشت.

وی اظهار کرد: در دوره سرپرستی آقای کاظمی نیز اعضا دخالتی در انتصابات نداشتند و انتصابات کاملاً با نظر سرپرست و در نهایت با مشورت اعضای شورا شاهد بودیم.

عدم تحقق بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰

سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به مشکلات اعتباری شهرداری قزوین افزود: امسال در حوزه بودجه شرایط خاصی بود و رکود مسکن، منابع درآمدزایی شهرداری را نیز به طور جدی کاهش داد.

وی تاکید کرد: بودجه ایده‌آل بودجه‌ای منطقی است که به دور از رؤیا پردازی و با توجه به قابلیت‌های شهر تدوین شود و امیدواریم برای سال ۱۴۰۱ شاهد تدوین چنین بودجه‌ای باشیم.

اللهیاری عنوان کرد: در حوزه درآمدزایی پایدار نیز کار خاصی صورت نگرفته و شرایط اصلاً در این حوزه خوب نیست و بدون شک با توجه به شرایط موجود بودجه ۱۲۷۳ میلیارد تومانی شهرداری با فاصله زیادی حتماً محقق نخواهد شد اما امیدواریم در سال آینده با برنامه‌هایی که در حوزه درآمد پایدار پیش بینی می‌کنیم بتوانیم بودجه‌ای واقعی و منطقی و قابل تحقق تدوین کنیم.

وی با اشاره به تعامل شورا با مردم تصریح کرد: شورای اسلامی شهر قزوین جلسات منظم ملاقات مردمی را در شهرداری‌های منطقه دارد و در روزهای یکشنبه اعضای شورا در مناطق شهرداری حضور دارند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: توجه شورای اسلامی شهر به نواحی منفصل شهری همچون دانش، ناصرآباد، چوبیندر و یا بهار در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه زیرساختی در این مناطق افتتاح خواهد شد.

تغییر در شهرداری مطالبه عمومی است

وی ادامه داد: مطالبه من به عنوان عضو شورا از شهردار این است که مطالبه مردم مبنی بر تغییر جدی گرفته شود کما اینکه تغییر چهره شورای شهر نشان داد مردم خواستار تغییر جدی هستند.

اللهیاری بیان کرد: با توجه به زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود احساس می‌کنیم ظرف یک ماه آینده شاهد تغییر برخی مدیران و معاونین شهرداری هستیم.

وی با بیان اینکه طبقه مصوبه شورای شهر، ورود نیرو از بیرون شهرداری تابع قانون خاصی است که قبلاً اطلاع رسانی شده است، تاکید کرد: متأسفانه از بیرون از جمع شهرداری می‌شنویم که برخی افراد در حال انتصاب هستند و اگر این شنیده‌ها درست باشد باید ببینیم چگونه می‌توان این اقدام را در کنار آن مصوبه قرار داد.

این عضو شورای شهر قزوین تاکید کرد: همدلی و همراهی اعضای شورای اسلامی با شهردار بدون شک می‌تواند در خدمات رسانی به مردم سرعت ببخشد و امیدواریم این امر محقق شود.