اراک - مدیرکل امور عشایر استان مرکزی گفت: در بازدید وزیر جهادکشاورزی از عشایر استان مرکزی مقرر شد ۷ هزار دام مازاد عشایر استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شود.

روح اله نظامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات در سال جاری به امور عشایر استان مرکزی تخصیص داده شده که تاکنون یک میلیارد و۸۴۰ میلیون تومان آن محقق شده است و مابقی نیز آن پس از طی مراحل اداری ظرف یک الی ۲ ماه آینده پرداخت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۳۰ هزار رأس دام سبک در اختیار عشایر استان مرکزی است و میزان تولید سالانه عشایر استان شامل گوشت دام سبک در عشایر استان ۵ هزار تن، تولید گوشت دام سنگین ۶۷۰ تن، شیر ۳ هزار تن و پشم ۱۷۰ کیلو است.

مدیرکل امور عشایر استان مرکزی تصریح کرد: از محل پرداخت تسهیلات افزایش تولیدی در خصوص پروژه زنجیره تولید گوشت قرمز ۳۷ هزار تن افزایش تولید گوشت در ۸ ماهه امسال داشتیم.

نظامی گفت: منبع تأمین آب بخش اعظم عشایر از چشمه و قنات است که به دلیل خشکسالی‌های اخیر در ۸ ماهه امسال ۵۲۰ تانکر آبرسانی سیار داشتیم و این روال ادامه خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایر استان مرکزی تصریح کرد: هزینه تولید عشایر نسبت به تسهبلاتی که به عشایر پرداخت می‌شود بالاست و این میزان تسهیلات جوابگو نیاز حداقلی دامدار نیست اما خوشبختانه در سفر امسال وزیر جهاد کشاورزی به استان مرکزی و بازیدی که از عشایر این استان داشتند مصوبات امیدوارکننده انجام شد.

نظامی گفت: صادر ۷ هزار دام مازاد عشایر استان مرکزی به کشورهای حوزه خلیج فارس به عشایر استان مرکزی تخصیص یافت و مقرر شد با همکاری امور عشایر استان، شرکت تعاونی و شرکت پشتیبانی امور مقدمات کار برای صادرات انجام شود.

وی افزود: در حال برنامه ریزی هستیم که به هر دامدار چه تعداد رأس برای صادرات تعلق خواهد گرفت دام‌هایی که هویت گذاری شدند و دارای کارت تردد هستند در اولویت برای صادرات هستند. خوشبختانه قیمتی که پیش بینی شده سه و نیم الی ۴ یورو برای هر رأس است که می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های دامدار جبران کند. این در حالی ست که قیمت داخلی دام مولد بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و دام پرواری تا ۶۰ هزار تومان است.

مدیرکل امور عشایر استان مرکزی تصریح کرد: اجرای این مصوبه می‌تواند هزینه‌های دامداران را تا حدودی تأمین کند و بر اساس جلساتی که داشتیم ظرف ۲ ماه آینده این طرح عملیاتی می‌شود. همچنین مقرر شد علاوه بر تسهیلات سالیانه که به عشایر تخصیص داده می‌شود تسهیلات دیگری نیز از منابع دیگر برای عشایر پیش بینی شود.