برنامه های جدید برای ارتقای سطح علمی داروسازان تعدادی از داروسازان جوان با بررسی عملکرد انجمن علمی داروسازان، وضعیت این انجمن را آسیب شناسی کرده و راه های ارتقای آن را بازبینی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحیده چالاکی، داروساز و دستیار اقتصاد و مدیریت دارو در برنامه دوشنبه‌های دارویی در رابطه با نقش انجمن علمی داروسازان، گفت: انجمن علمی داروسازان یک فضای علمی است که باید باعث افزایش آگاهی علمی، فنی، تحقیقاتی و آموزشی داروسازان شود و نباید درگیر مسائل صنفی شود. هرچند که باید از صنف داروساز در جایگاه حرفه‌ای و حیثیتی و حقوقی خودش دفاع کند.

وی ادامه داد: اعتقاد کامل به تقویت بنیه علمی داروسازان در هر دو بخش علمی داروخانه و صنعت باید در انجمن علمی داروسازان موج بزند و توسعه همکاری‌های بین المللی با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و استفاده بیشتر از دستاوردهای اجرایی و آموزشی و علمی این مراکز و همچنین انجام مطالعات علمی در تعیین فرصت‌ها و چالش‌های علمی و آموزشی باید در دستور کار انجمن علمی داروسازان باشد. ضمن اینکه تشویق جوانان جهت مشارکت در ارتقا سطح علمی و توان اجرایی رشته داروسازی، تعامل سازنده با سایر انجمن‌های علمی تخصصی با هدف ارتقا جایگاه رشته داروسازی در عرصه علمی و اجرایی، ارتباط مستمر با همه اعضای جامعه داروسازی و بهره برداری از تجربیات پیشکسوتان باید در دستور کار انجمن باشد.

دریغ از آینده پژوهی 

احسان والی داروساز، ضمن انتقاد از عملکرد مدیران انجمن علمی داروسازان، افزود: متأسفانه عضو گیری زیادی در انجمن علمی داروسازان انجام نشده و در این رابطه باید گفت شاید اساساً افراد برای این کار تمایلی نداشتند زیرا در طی سال‌های متمادی شاهد انحصارهای خاصی در بحث انجمن‌ها در حوزه داروسازی هستیم.

به گفته وی، هرچند روح ناامیدی بر جامعه داروسازی سایه انداخته ولی سوال اینجا است که انجمن علمی داروسازان در این باره چه کاری انجام داده است.

والی افزود: در کنار برگزاری همایش‌ها و دوره‌های بازآموزی، انجمن علمی داروسازان باید از حیثیت جامعه داروسازی دفاع می‌کرد و اگر از کمبود بودجه برای انجمن علمی گلایه می‌شود، واقعیت این است که بودجه دادنی نیست بلکه گرفتنی است و باید برای دریافت آن جنگید.

وی ادامه داد: کاری که در این سال‌ها در انجمن علمی داروسازان باید انجام می‌شد که متأسفانه انجام نشد، آینده پژوهی بود. باید زمینه‌ای فراهم می‌شد که انجمن‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند و موضوعاتی از قبیل فروش اینترنتی دارو و سایر اقلام داروخانه‌ای، به صورت علمی مورد کارشناسی قرار می‌گرفت و سیستم‌های دنیا بازبینی می‌شد تا بر اساس آن و مبتنی بر یک استراتژی بتوانیم با حضور همه داروسازان وارد بازار اینترنتی شویم. فقط در چنین شرایطی می‌توانستیم نقش داروسازان را در بازار اینترنتی تثبیت کنیم.

والی تاکید کرد: درخواست من از دلسوزان جامعه داروسازی این است که افرادی که تاکنون عضو هیأت مدیره این انجمن بودند، مجدداً نامزد نشوند.

داروسازان به دو بخش سران و زیر دستان تقسیم شده اند

مهیار حبیبی داروساز، نیز با اشاره به برخی غفلت‌ها در انجمن علمی داروسازان گفت: واضح است که در چند سال اخیر عملکرد مثبتی از انجمن علمی داروسازان مشاهده نشده و بسیاری از همکاران نمی‌دانند که این انجمن وجود دارد و چه عملکردی داشته است. به همین دلیل روحیه و انگیزه برای مشارکت کاهش پیدا کرده است.

وی با انتقاد از عملکرد انجمن علمی داروسازان ادامه داد: داروسازان به دو بخش سران و زیر دستان تقسیم شده اند و این برای یکی جامعه فرهیخته تأسف بار و موجب انشقاق و دلسردی است.

این داروساز با اشاره به این نکته که باید از ظرفیت داروسازانی که توانایی و پتانسیل ایجاد بسترهای تأمین مالی و اسپانسریابی برای حمایت از برنامه‌های علمی انجمن را دارند، بهره برداری شود، ادامه داد: صنایع بزرگ دارویی راغب هستند در سمینارهای انجمن علمی داروسازان در خارج از تهران مشارکت کنند و اگر سمیناری در سایر شهرهای کشور برگزار نشده، به دلیل کم کاری مسئولین انجمن علمی بوده است.

حبیبی افزود: با استفاده از یک زیرساخت الکترونیکی ساده می‌توانستند داروسازان کل کشور را از دوره‌های آموزشی بهره مند کنند. ضمن اینکه سند جامع خدمات مغفول مانده است و هیچ کسی نسبت به آن پیگیری لازم را انجام نداده است.

این داروساز تاکید کرد: عدم فعالیت در حوزه زیر ساخت‌های الکترونیک موجب شده تا بسیاری از پلتفرم‌های دیگر، خود را به جامعه تحمیل کنند در حالی که اگر این موارد مورد توجه انجمن‌ها قرار گرفته بود، وضعیت داروسازان این گونه نبود.

حبیبی در پایان گفت: نکته اساسی آن است که هنگامی که انسان در جایگاهی نمی‌تواند مؤثر واقع شود، انصاف آن است که کناره گیری خود را اعلام کند.