خرم آباد- وزیر نیرو از تکمیل برق رسانی به روستاهای استان تا پایان امسال خبر داد و گفت: در قالب قراردادی که با قرارگاه امام حسن بسته ایم، مشکل تنش آبی ۵۰۰ روستای لرستان حل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محرابیان عصر جمعه در جلسه شورای اداری استان با اشاره به وضعیت پروژه‌های حوزه برق در استان لرستان، گفت: نیروگاه برقابی رودبار با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات، نیروگاه «خرم» با دو واحد گازی و نیروگاه دورود با ظرفیت ۷۵ مگاوات در دست احداث هستند.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته برای پیک تابستان ۱۴۰۱ بخش بخار نیروگاه خرم آباد متصل خواهد شد و مجموع تولید استان از هزار مگاوات عبور می‌کند.

وزیر نیرو عنوان کرد: مجموع مصرف استان در پیک ۹۲۰ مگاوات است و با بهره برداری از این واحد تولید و مصرف استان به یک تراز نسبتاً قابل قبولی خواهد رسید.

محرابیان به پروژه‌های پست و انتقال هم اشاره کرد و یادآور شد: ۱۳ پروژه با سرمایه گذاری ۱,۴۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نیرو در این حوزه در دست احداث است که ۵۰ درصد آنها در سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های این حوزه در ۱۴۰۲، افزود: با تکمیل این طرح‌ها لرستان در ظرفیت انتقال و پست به وضعیت قابل قبولی می‌رسد.

وزیر نیرو به برق رسانی روستایی اشاره کرد و گفت: ۲۱ روستای استان برق رسانی نشده که کار برق رسانی به این روستاها تا پایان سال به اتمام می‌رسد و دیگر روستای بالای ۵ خانوار بدون برق نخواهیم داشت به جز دو سه روستا که مشکلات خاصی دارند.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۶ سد در حال بهره برداری در لرستان داریم که متأسفانه در آنها بخش عمده‌ای از خطوط و شبکه اجرا نشده است و لذا نمی‌توانیم بگوییم این سدها کاملاً بهره برداری شده‌اند، اظهار داشت: ۸ سد هم در حال ساخت داریم که از پیشرفت ۱۰ تا ۸۸ درصدی برخوردارند و با تکمیل این سدها می‌توانیم اعتماد داشته باشیم آب کشاورزی، شرب و صنعت لرستان مهار می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات سد تنگ معشوره در سال ۸۱ شروع شده و در سال ۹۲ کلنگ آن زده شده است، تصریح کرد: باعث تأسف است در این سال‌ها مجموع پیشرفت این سد ۱۰ درصد است و تنها تونل انحراف آن ساخته شده است.

وزیر نیرو افزود: در طی دو ماه گذشته با دستور رئیس جمهور جلسات متعددی برای طرح‌های نیمه تمام به ویژه این سد داشتیم؛ ۶ هزار میلیارد اعتبار نیاز است برای سد معشوره و با تأمین این اعتبار تا پایان دولت سیزدهم شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

محرابیان خاطرنشان کرد: اعتبارات سد معشوره را از دو محل پیش بینی کرده‌ایم، یکی ماده ۵۶ که با یک بانک به توافق رسیده‌ایم و بخشی هم به روش غیر اعتبارات بودجه‌ای پیش بینی شده است و در نهایت امیدواریم شاهد این باشیم این سد را در کنار ۷ سد دیگر در طول دولت سیزدهم به پایان برسانیم.

وی در خصوص ایستگاه‌های پمپاژ آب لرستان گفت: در حال حاضر ۳ ایستگاه پمپاژ آب در لرستان داریم و نیاز به ۶ ایستگاه دیگر داریم که ان شاالله به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ۳ هزار روستای لرستان، ۵۰۰ روستا در تنش شدید آبی به سر می‌برند؛ اظهار داشت: قراردادی را براساس قوانین بودجه با قرارگاه امام حسن امضا کرده‌ایم به مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان که در قالب یک کار جهادی با حضور گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی ان شاالله تا یک ماه آینده پروژه‌های آبرسانی روستایی لرستان را فعال کنیم و ظرف دو الی سه سال مشکل شبکه تمامی روستاهای تحت تنش را حل کنیم.

محرابیان یادآور شد: در موضوع پروژه‌های فاضلاب هم اعتبارات خوبی در سفر پیش بینی کرده‌ایم که طرح‌های نیمه تمام این حوزه در چارچوب مصوبات تکمیل می‌شود.