اصفهان – نمایشگاه استانی کتاب اصفهان از روز گذشته به صورت مجازی آغاز به کار کرده و تا این لحظه حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اصفهان هر ساله میزبان نمایشگاه‌های کتاب مختلفی است، اما مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این رویداد نمایشگاه کتاب بود که هرساله در پل شهرستان به حضور حداکثری ناشران استانی و ملی برگزار می‌شد. در سال گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه کتاب استان اصفهان برگزار نشد، اما در سال جاری اصفهان مسئولان با الگوبرداری از نمایشگاه کتاب تهران تصمیم به برگزاری مجازی گرفتند.

پانزدهمین نمایشگاه استانی کتاب اصفهان از روز بیستم آذرماه کتاب خود را در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز کرد. از همان ساعات ابتدایی برخی باگ‌ها و مشکلات اینترنتی برگزاری این نمایشگاه را با محدودیت‌ها و مشکلاتی همراه ساخت. حتی برخی از علاقه‌مندان نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند.

انتقاد ناشران در خصوص چرایی عدم برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری

از طرفی ناشران هم که دو سالی است اوضاع خوبی ندارند و همواره با بحران‌های مالی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و گرانی کاغذ و غیره مواجه بودند، به این شکل برگزاری نمایشگاه انتقاداتی داشتند. بسیاری از آن‌ها معتقدند در زمانی که سینماها و دیگر مراکز فرهنگی با حداکثر مخاطب به کار خود ادامه می‌دهند و در حالی که استان اصفهان در شرایط آبی کرونایی است، امکان برگزاری نمایشگاه به شکل حضوری وجود داشت.

با این حال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصمیم به برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی گرفت، البته در حاشیه این برگزاری مجازی، قرار بوده که برخی برنامه‌ها و رویدادها به صورت حضوری نیز برگزار شود. حتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این باره گفت: «در مرکز استان و شهرستان‌ها فعالیت‌های جنبی مثل نقد کتاب، رونمایی کتاب و مسابقات کتابخوانی را با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی، هنری و آموزشی برگزار می‌کنیم».

لغو اولین نشست تخصصی بدون اعلام قبلی

طبق اعلام قبلی قرار بود اولین برنامه با عنوان «تاریخ نشر کتاب در اصفهان از گذشته تا کنون» بود رأس ساعت ۱۶ روز شنبه (۲۰ آذرماه) در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شود. خبرنگار مهر برای پوشش این برنامه به هنرستان هنرهای زیبا رفت اما درحالی که سخنرانان این نشست در سالن حاضر شدند، خبری از مسئولان ارشاد و نمایشگاه نبود و این نشست بدون اعلام قبلی لغو شد.

این در حالی است که پیش‌تر علی حاجی‌زکی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه در حاشیه نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان خبر داده و گفته بود: «طبق هماهنگی با نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان، همچنین نهادهای خصوصی و مؤسسه‌های فرهنگی این استان بیش از یکصد برنامه فرهنگی برای برگزاری در ایام نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان در نظر گرفته شده است که طی مدت این هفت روز نمایشگاه اجرا می‌شود».

گفتنی است که نشست صبح امروز (۲۱ آذرماه) در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شده و به نظر می‌رسد برگزاری برنامه‌های جنبی حضوری در خلال یک رویداد مجازی نیاز به حداقل نظرم و برنامه‌ریزی دارد، برنامه‌ریزی که امید می‌رود حداقل در روزهای آتی برگزاری این نمایشگاه آن را دید.