محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت یک ابزار با دقت بالا برای اندازه‌گیری بسیار دقیق دبی جرمی سیالات شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، احمد مشهدی بندانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ابزار اندازه‌گیری دقیق جریان جرمی به‌عنوان یک ابزار دقیق برای سنجش و اندازه‌گیری شدت‌جریان سیال به استفاده می‌شود، گفت: فلومتر کوریولیس بر اساس یک پدیده فیزیکی به نام اثر کوریولیس میزان فلوی جرمی عبوری از خود را با دقت بالا اندازه‌گیری می‌کند.

وی افزود: این محصول جز پرکاربردترین فلومترها در مشاغل صنعتی است. فلومتر کوریولیس در صنایعی که مرتبط با سیالات گازی پرتراکم است بسیار مورد قرار می‌گیرد.

مشهدی افزود: از این محصول در صنایعی که به دقت بالا برای اندازه‌گیری فلوی عبوری جرمی نیاز دارند، استفاده می‌شود. فلومتر کوریولیس با اندازه‌گیری نیروی ناشی از شتاب و جرم در حال حرکت به سمت یا به دور از یک مرکز چرخش ‏‏‏می‌تواند مقدار فلوی جرمی سیالات مختلف را اندازه‌گیری کند.

به گفته وی، این محصول در جایگاه‌های گاز طبیعی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کاربرد فراوانی دارد. فلومتر کوریولیس در مواد غذایی نیز کاربرد دارد؛ از این محصول در کارخانه‌های روغن برای اندازه‌گیری میزان روغن داخل بطری‌ها استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم تمام نیاز صنایع را تأمین کنیم.

مدیر شرکت دانش بنیان عنوان کرد: سالانه در حدود ۱۰۰۰ نمونه از این محصول فقط برای صنعت گاز طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین این محصول صرفه‌جویی ارزی بالایی به همراه داشته باشد.