همدان- دومین همایش روز جهانی کوهنوردی با پاسداشت پیشکسوتان کوهنوردی ایران در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی عصر یکشنبه در آئین همایش روز جهانی کوهنوردی با بیان اینکه استان ما ظرفیت خوبی در کوهنوردی دارد، اظهار داشت: وجود کوهستان الوند در همدان یک نعمت من بزرگ الهی برای شهر ما محسوب می‌شود و یکی از بهترین ظرفیت‌های کشور در همدان قرار گرفته است.

وی افزود: باید بتوانیم از این ظرفیت خوب در جهت نشاط اجتماعی که نیاز امروز جامعه ما و شهر همدان است به خوبی استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به تأثیرات مهم ورزش کوهنوردی گفت: اگر بخواهیم از تأثیرات جسمی این رشته ورزشی بگذریم یکی از تأثیرات مهم آن این است که کسانی که اهل کوهنوردی هستند منطقی‌تر فکر می‌کنند.

آیت‌الله شعبانی خاطرنشان کرد: زمانی که بنده در همدان طلبه بودیم گاهی استاد ما تاکید داشتند که برای اینکه از فضای تخیلات دور شویم و منطقی‌تر فکر کنیم به کوهنوردی برویم.

وی با اشاره به لزوم حفظ محیط زیست و طبیعت بیان کرد: بنده جلسات متعددی را با حامیان محیط زیست و گروه‌هایی که دغدغه حفظ محیط زیست را داشته‌اند داشته‌ام و ما باید تلاش کنیم محیط زیست خود را بکر نگه داریم.

امام جمعه همدان عنوان کرد: باید این در بین مردم فرهنگ‌سازی شود که به طبیعت و کوهستان آسیب نرسانند چون این یک سرمایه گران بهایی الهی برای فرزندان و نسل‌های آینده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه همدان مهد کوهنوردی ایران زمین است، اظهار داشت: ۳۴ بار در قرآن نام کوه برده شده و خداوند در قرآن کریم به کوه‌ها قسم یاد کرده است و انسان‌ها با نگاه به این عظمت خداوند را بیشتر حس می‌کنند همچنین انسان بر روی کوه احساس نزدیکی بیشتر با پروردگار هستی می‌کند و پیامبر (ص) در دل کوه با خداوند خلوت می‌کرد و آنجا به پیامبری نیز مبعوث شدند.

حجت‌الاسلام ناصر صفری افلاکی افزود: ما افتخار می‌کنیم اجداد و نیاکان ما در همدان در دل این کوهستان با خدا خلوت می‌کردند

وی با بیان اینکه همدان ظرفیت زیادی در گردشگری دارد، گفت: این موضوع به دلیل طبیعت زیبای همدان بوده که کوهستان الوند مانند نگینی در کشور می‌درخشد ما تاریخ مکتوب بیش از ۳ هزار سال داریم و جز انگشت‌شمار شهرهای با قدمت جهان هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: کوهستان الوند طبیعت و آب و هوای بکری دارد در تابستان هوای خوب و خنک و در زمستان با پوشش برف میزبان کوهنوردان و طبیعت‌گران است.

دومین همایش بزرگ روز جهانی کوهستان به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با نکوداشت از پیشکسوتان کوهنوردی استاد محمد چوب‌ریزان و استان علی اسدی منفرد برگزار شد.