لایحه بودجه سال آینده امروز در حالی تقدیم مجلس شد که مبلغ ۵۵۳ میلیارد تومان به سازمان مدیریت بحران تعلق گرفته است.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ فاطمه میرزاجعفری: لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز (۲۱ آذرماه ۱۴۰۰) از سوی دولت سیزدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
در جدول شماره ۹ مندرج در لایحه ۱۴۰۱ اعتبارات ردیف های متفرقه سال آینده مشخص شده است؛ در یکی از ردیف های این جدول بودجه مصارف عمومی به تفکیک بودجه هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای؛ توسعه خدمات، هزینه های ضروری و تکمیل زیرساخت های مناطق کمتر توسعه یافته، حاشیه ای و بحران ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
همچنین اعتبارات ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران که به منظور انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و آمادی در برابر بحران های کشور است ۵۵۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.


طبق تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و آب بندان ها به شرکت های آب منطقه ای استان ها اجازه داده می شود بهره برداری از مصالح مازاد رودخانه ای و خاک مازاد آب بندان ها را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره برداران شن و ماسه (با به کارگیری پیمانکاران دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی و رعایت ملاحظات محیط زیستی واگذار نماید. در صورت وصول درآمد مازاد بر عملیات تعیین شده در قرارداد، منابع حاصله به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۴۹ واریز می شود.

منابع حاصله از محل ردیف ۲۹-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹ (این قانون در اختیار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار می گیرد تا در چهارچوب موافقت نامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه ک شور صرف ساماندهی رودخانه های کشور شود؛ گزارش عملکرد مالی و عملیاتی این بند، هر سه ماه یکبار تو سط وزارت نیرو به سازمان های مدیریت بحران کشور و برنامه و بودجه کشور ارسال می گردد همچنین دستورالعمل اجرایی این بند ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت نیرو تهیه و ابلاغ می شود.

همچنین طبق تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ در اجرای ماده (۵۸) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و بند (پ) ماده (۱۰۶ (قانون برنامه ششم توسعه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیو ست شماره (۳) و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا ت صریح نام است ملزم هستند حداکثر یک درصد (۱%) از مصارف خود ۷۲ (هزینه ها و هزینه های سرمایه ای)، دستگاه های اجرایی دارای اعتبار در جدول شماره (۷) این قانون نیز حداکثر یک درصد (۱%) از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ابلاغی خود را براساس اعلام سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر الزامی بودن هزینه کرد، در زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم خود هزینه نمایند. سازمان پدافند غیرعامل کشور موظف به نظارت بر فرآیند فوق و ارائه گزارش عملکرد هر سه ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه کشور است همچنین دستگاه های اجرایی فوق الذکر موظف به اعمال موضوعات مدیریت بحران در مجموعه های خود هستند.