بیرجند- کمبود معلم در خراسان جنوبی موجب شده تا آموزش و پرورش برای حل مشکل، نیروهای خرید خدمت را به کارگیری کند اما این افراد از وضعیت کاری خود گلایه مند هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها،فاطمه زیراچی: خراسان جنوبی با کمبود بیش از دو هزار معلم مواجه است و همواره در روزهای نخست سال تحصیلی برنامه‌ریزی برای آنکه کلاس درسی بدون معلم بماند انجام شده است.

جدا از تزریق نیرو به بدنه آموزش و پرورش از طریق جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، برگزاری آزمون استخدامی و جذب نیروی پیمانی ماده ۲۸ با راه‌های میانبری چون جذب نیروی حق‌التدریس، حق‌التدریس آزاد، مربی مهدها، خرید خدمات آموزشی و … انجام شد.

هر چند جذب نیرو از طریق خرید خدمت یا حق‌التدریس مدتی منع داشت و تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر سازمان دهی نیروهای موجود و سامان دهی این تعداد معلم بود و هر روز اخبار بسیاری مبنی بر تبدیل وضعیت این دسته از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش و وعده‌های بزرگ و جذب این قبیل نیروها به گوش می‌رسید اما انگار بسیاری از اخبار فقط به رشته تحریر آمده و بسیاری از وعده‌ها در حد همان وعده و حرف باقی مانده اند.

خراسان جنوبی به سبب پراکندگی بسیار نواحی مختلف و تعدد روستاها به شدت با کمبود نیرو مواجه است و این کمبود شدید با بازنشسته شدن بیش از هزار نیرو طی امسال به سرحدات خود رسید.

همین معضل کمبود نیرو سبب شد تا مجوزی از آموزش و پرورش مبنی بر جذب نیروی خرید خدمت و جذب افراد از طریق چند مؤسسه آموزشی و تزریق آنها به بدنه آموزش و پرورش انجام شود.

اخبار حکایت از جذب حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ نیروی خرید خدمت دارد و حال آنچه که ما را بر آن داشت تا این گزارش را به رشته تحریر در آوریم بلاتکلیفی و سردرگمی و گلایه‌های نیروهای جذب شده از این طریق طی امسال و سال‌های گذشته در آموزش و پرورش است.

قرارداد نداریم

با چند نفر از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفتگویی داریم. گلایه‌ها بسیار و برخی در کاغذ خبر نمی‌گنجد.

یک نیرو که تمایل به درج نامش ندارد اظهار کرد: سابقه چندین سال تدریس در آموزش و پرورش دارد و نیروی حق‌التدریس و خرید خدمت محسوب می‌شود.

وی از اخبار مبنی بر قانون جدید تبدیل وضعیت این قبیل نیروها می‌گوید و می‌افزاید: چندین سال است که با کمترین حقوق و مزایا و فقط بیمه در ساعات آموزش خدمت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: امسال قرار بود قرارداد جدید با شرایط بهتر و بیمه و حقوق بالاتر داشته باشیم. اما هنوز با گذشت چند ماه از سال تحصیلی خبری از قراردادها نیست و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

وی می‌گوید: نیروهای قدیمی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و با کمترین حقوق و مزایا در نقاط دور افتاده به خدمت می‌پردازند.

به گفته وی هنوز حقوق اسفند اسفند سال گذشته و فروردین امسال را در چند هفته پیش دریافت کرده‌ایم و برای امسال هم فقط منطقه محل خدمت و نام مدرسه برایمان ابلاغ شده و قراردادی نداریم.

وی می‌افزاید: بعد از چند سال خدمت و دریافت حقوق ۵۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در واریزی جدید حقوق ۴ میلیونی دریافت کرده‌ایم و نمی‌دانیم آیا برای امسال و ماه‌های باقی مانده از سال قبل این میزان حقوق را داریم یا نه؟

وی گفت: قراردادی نداریم و نمی‌دانیم شرایط باز هم مانند سال‌های گذشته است؟

حقوق‌های معوق

دیگر نیروی خرید خدمت هم که تمایل به درج نامش ندارد از این شرایط و نداشتن قرار داد گلایه می‌کند و می‌افزاید: بیمه‌ها بسیار ناقص رد شده است و حقوق اردیبهشت سال قبل را در هفته‌های گذشته دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تابستان بیمه نداریم و حقوقی هم نیست، از وضعیت نابسامان و نامشخص این قبیل نیروها گلایه می‌کند و می‌گوید: قرار بود تبدیل وضعیت نیروها انجام شود تا شاید وضعیتمان با بیش از ۵ و ۸ سال سابقه کار بهتر شود اما هنوز خبری نیست و گویا ابلاغی نیامده است.

پاسخ آموزش و پرورش به گلایه‌ها

خبرنگار مهر گفتگویی با معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش انجام داد اما پس از شرح مختصری از وضعیت این قبیل نیروها، اجازه انتشار مطالب طرح شده را نداد.

به گفته سکینه طیبی از ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر ساعت حق‌التدریس در هفته در استان فعالیت دارند بر اساس اعلام نیاز انجام شده ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر نیروی حق‌التدریس از طریق مؤسسات به آموزش و پرورش معرفی شده‌اند و تاکنون هم قراردادها با مؤسسات تنظیم شده است.