بیرجند- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: حدود هزار و ۱۰۰ چاه غیر مجاز حفر شده در نقاط مختلف خراسان جنوبی مسدود شد.

به گزارش خبر نگار مهر، سید سعید پور جعفر ظهر دوشنبه در کار گروه پیشگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سدها گفت: چاه غیر مجاز دستگاهی نداریم و بیشتر چاه‌های غیر مجاز در حاشیه رودخانه‌ها و منابع سطحی آب بوده است که تعدادی از آنها در دشت‌ها و حاشیه باغ‌ها بوده است.

به گفته وی حدود هزار و ۱۰۰ چاه غیر مجاز پر و مسدود شده است و شرایط برای اخذ پروانه فراهم شده است.

ویبا بیان اینکه با توجه به شرایط آبی استان از حدود بیش از ۳۰۰ نفر تنها دو نفر مجوز گرفته‌اند، گفت: امسال باید ۵۰ چاه غیر مجاز را پر و مسدود می‌کردیم که تا کنون ۴۲ چاه را مسدود کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خراسان جنوبی پر کردن چاه‌های در حریم منابع آب شرب در اولویت قرار گرفته است که تا کنون چهار چاه را پر کرده‌ایم و بقیه آنها هم بعد از انجام روند قضائی پر خواهند شد.

به گفته وی در حال حاضر هیچ مجوزی برای حفر چاه در باغ ها داده نمی‌شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از حدود دو هزار و ۲۱ چاه کشاورزی در استان برای یک هزار و ۹۰۰ چاه کنتور هوشمند نصب شده است، عنوان کرد: بیشتر این چاه‌ها در طبس است و تا پایان امسال همه چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.

وی بیان داشت: از ۳۸۵ چاه بخش صنعت و خدمات در ۲۲۱ چاه کنتور هوشمند نصب شده است که بیشتر آنها متعلق به شهرداری‌ها است.

به گفته پور جعفر تعدادی از چاه‌های بخش صنعت در واحدهای صنعتی غیر فعال است که بعضی از آنها توسط بانک‌ها ثبت و ضبط شده‌اند.

وی اضافه کرد: در زمینه رودخانه‌ها هم از استان‌هایی هستیم که در دو سال گذشته بیشترین اعتبار را گرفته‌ایم و مطالعات در همه کانون‌های جمعیتی شروع یا به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیشترین مشکل برای نصب کنتور هوشمند در زمینه چاه‌های نظامی و انتظامی است که همکاری لازم را برای انجام این کار با ما ندارند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: شهرداری بیرجند در راستای استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز ورود کرده و مطالعات آن را انجام داده است.

پور جعفر بیان داشت: لایروبی بندهای امیر شاه و بند دره هم از وظایف آب منطقه ای استان نیست.