در این مطلب با دفاتر پلمپ، نحوه تنظیم آن‌ها و سایر نکات موردنیاز در این زمینه آشنا خواهید شد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، پلمپ دفاتر تجاری یکی از اقدامات مهمی است که همه شرکت‌ها، کسب و کارها و صاحبان اصناف باید هر ساله انجام دهند. این الزام قانونی، مقدمه‌ای بسیار مهم برای انجام تکالیف مالیاتی است که درصورت عدم انجام آن در موعد مقرر، با جریمه‌های مالیاتی مواجه می‌شوید. برای پلمپ دفاتر باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا دفاتر شما توسط اداره مالیات مورد بررسی قرار گیرند. در این مطلب با دفاتر پلمپ، نحوه تنظیم آن‌ها و سایر نکات موردنیاز در این زمینه آشنا خواهید شد.

دریافت پلمپ دفاتر برای چه افرادی ضروری است؟

اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌ها، مؤسسات، صاحبان اصناف و کلیه اشخاصی که ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند، باید پلمپ دفاتر ۱۴۰۰ خود را دریافت کنند. بر خلاف تصور عموم، حتی تاجران و شرکت‌های غیرفعال نیز باید تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند، بنابراین ملزم به پلمپ دفاتر هستند و در این زمینه تفاوتی بین شرکت‌های فعال و غیرفعال وجود ندارد. با ثبت‌یار می‌توانید هرساله پلمپ دفاتر خود را در کمترین زمان دریافت کنید.

چگونگی پلمپ دفاتر تجاری

دفاتر پلمپ باید سالانه بر اساس فعالیت‌ها و معاملات تاجر یا شرکت تکمیل شوند. این دفاتر شامل دفاتر ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ هستند که شرکت‌ها و تاجران باید باتوجه به میزان و حجم فعالیت خود، یکی از آن‌ها را تهیه کنند. کاربرد این دفاتر برای امور مالیاتی است که موجب سامان بخشیدن به حساب‌ها و معاملات مالی شرکت یا تاجر نیز می‌شود.

درخواست پلمپ دفاتر باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. سپس این درخواست توسط اداره ثبت شرکت‌ها به اداره مالیات ارجاع شده و پلمپ دفاتر توسط این اداره انجام می‌شود و از طریق پست به آدرس متقاضیان ارسال می‌شود.

با انواع دفاتر تجاری آشنا شوید

قانون تجارت از ۴ دفتر به عنوان دفاتر تجاری نام برده است، ولی فقط دو مورد از آن‌ها یعنی دفاتر روزنامه و کل باید پلمپ شوند و سایر دفاتر، الزامی برای پلمپ قانونی ندارند. در ادامه، به معرفی این دفاتر می‌پردازیم:

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه، دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات، مطالبات، دیون و داد و ستد تجاری خود را همه روزه در آن وارد کند. تمامی رویدادهای مالی باید با جزئیات در این دفتر ثبت شوند.

دفتر کل

دفتری است که تاجر باید معاملات خود را هفته‌ای یکبار از دفتر روزنامه استخراج و در این دفتر وارد کند.

دفتر دارایی

در این دفتر، تاجر باید هر ساله معاملات، بدهی‌ها، دیون و اموال منقول و غیرمنقول سال گذشته خود را وارد کند.

دفتر کپیه

دفتری است که تاجر باید مراسلات و صورتحساب‌های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت کند.

برای پلمپ دفاتر تا چه زمانی مهلت داریم؟

دفاتر تجاری باید سالانه تکمیل و پلمپ شوند. بنابراین برای پلمپ دفاتر هر سال تا اسفند ماه همان سال مهلت دارید. به عنوان مثال دفاتر سال ۱۴۰۰ باید تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ پلمپ شوند. البته پیشنهاد می‌شود که به دلیل شلوغی سامانه‌ها و افزایش حجم کاری در پایان سال، حتماً زودتر نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنید. در این صورت با خیالی راحت می‌توانید دفاتر را قبل از اتمام سال مالی پلمپ کنید و از جریمه‌های مالیاتی در امان باشید.

عدم پلمپ دفاتر در مهلت مقرر چه عواقبی دارد؟

هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی موظف است که تکالیف مالیاتی خود را انجام دهد. در صورتی‌که پلمپ دفاتر در موعد مقرر انجام نشود، امکان تسلیم اظهارنامه مالیاتی که یکی از تکالیف مهم است وجود نخواهد داشت و جریمه و مجازات‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که توسط ممیز مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرند و عدم رعایت اصول و مقررات زیر موجب رد درخواست پلمپ دفاتر می‌شوند:

خط‌خوردگی، حاشیه‌نویسی، تراشیدگی و پاک کردن مندرجات دفتر

دفاتر فاقد یک یا چند برگ باشند

ثبت نکردن یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر

استفاده از دفاتر خالی سال‌های قبل

استفاده از یک دفتر پلمپ شده برای ثبت مراودات مالی چندسال

در صورت مفقودشدن دفاتر پلمپ چه اقدامی باید انجام دهیم؟

در صورتی که دفاتر پلمپ به دلایلی که خارج از اختیار شخص هستند مفقود شوند، باید ظرف مدت ۳۰ روز، دفاتر جدید تهیه و کلیه معاملات و مراودات مالی در آن‌ها وارد شوند. درصورتی که دفتر به دلیل تقصیر و کوتاهی صاحب آن مفقود شود، درخواست پلمپ دفاتر رد خواهد شد.

برای پلمپ دفاتر چه مدارکی لازم است؟

مدارک موردنیاز برای پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری دریافت شده از سامانه (لزوم امضای یکی از مدیران شرکت)

کپی کارت ملی مدیرعامل

کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت

اصل یا تصویر وکالت‌نامه یا معرفی‌نامه (برای اشخاص حقوقی دولتی)

مدارک موردنیاز برای پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

کپی شناسنامه و کارت ملی

فرم تکمیل شده اظهارنامه

اصل اظهارنامه دریافت شده از سامانه

دریافت دفاتر پلمپ با ثبت‌یار

همانطور که بیان شد دریافت دفاتر پلمپ یکی از الزامات قانونی است که در صورت عدم انجام آن، با جریمه‌های مالیاتی متعدد مواجه می‌شوید. برای تکمیل دفاتر پلمپ باید مقررات و اصولی را مورد توجه قرار دهید تا درخواست پلمپ دفاتر شما توسط اداره مالیات مورد پذیرش قرار بگیرد و رد نشود. ثبت‌یار، آماده همراهی شما برای انجام مراحل قانونی پلمپ دفاتر است. کافی است به سامانه ثبت‌یار مراجعه کنید و پس از تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک، دفاتر را دریافت کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.