قزوین - زمان کلنگ زدن برای پروژه‌های جدید دیگر به پایان رسیده و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استان قزوین می‌تواند گامی مهم در توسعه استان محسوب شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان قزوین هرچند در فاصله نزدیکی نسبت به پایتخت قرار دارد اما جزو اولین استان‌هایی نبود که وضعیت نماینده عالی دولت در آن مشخص شده باشد.

محمدمهدی اعلایی در حالی ۱۶ آبان سکان استانداری قزوین را بر عهده گرفت که ۹۷ روز از عمر دولت سیزدهم سپری شده بود و این یعنی اعلایی باید با سرعت و شتاب بیشتری کار را تحویل می‌گرفت.

استاندار قزوین نیز با درک این مهم و تنها کمتر از یک ماه از حضور خود در دولت تغییر را آغاز کرده و با انتصاب تیزهوشانه دو معاون خود، توانسته نگاه‌ها را امیدوارانه به سوی خود معطوف کند.

در این بین انتخاب مهدی رجحانی جوان نخبه قزوینی به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی دارای نکات بسیاری بود. رجحانی حال در شرایطی قرار است مسئولیت هماهنگی امور عمرانی استان قزوین را بر عهده بگیرد که پروژه‌های مهمی در حوزه عمرانی در استان معطل مانده و این کار او را سخت کرده است.

نبود عزم جدی برای رفع برخی مشکلات و در کنار آن نبود اعتبارات مناسب برای اتمام پروژه‌های عمرانی تنها بیانگر این است که مسیر پیش رو آسان نیست.

پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در قزوین برجای مانده و نیاز است رجحانی هرچه سریع‌تر گام‌های اولیه را برای شتاب و اتمام آنها بردارد.

انتقال آب از سد طالقان به قزوین و کام تشنه مردم

هرچند زمزمه‌های اجرایی شدن و همچنین طرح مطالعاتی این پروژه در دولت دهم آغاز شد اما کلنگ احداث و آغاز مسیر پر تلاطم ساخت آن در دولت یازدهم و در سفر استانی رئیس جمهور بود.

با تکمیل پروژه و انتقال ۶۰ میلیون متر مکعبی سهم مردم قزوین از آب سد طالقان قرار است کام مردم ۱۵ شهر و بیش از ۱۹۰ روستای این استان سیراب شود اما روند کند پروژه جز افزایش هزینه و طولانی شدن ساخت، نتیجه دیگری در پی نداشته است.

این روند به گونه‌ای کند پیش رفت که در سال‌های اخیر انتقال آب به شهرهای استان قزوین تنها به آبیک محدود شد تا در صورت تکمیل فاز نخست، حداقل مشکل آب مردم آبیک حل شود اما این بخش از پروژه نیز اسیر وعده‌های مسئولین شده است.

وعده‌هایی همچون اتمام پروژه تا خرداد ۱۴۰۰ و یا اتمام پروژه تا پایان دولت دوازدهم و محقق نشدن هیچکدام از آنها و آن هم در حالی که پروژه پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است مردم آبیک را نا امید کرده است.

یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر اما با بیان اینکه مهمترین مشکل این پروژه کمبود منابع و بدهی به پیمانکار است، عنوان کرده است: در صورت تأمین اعتبار لازم اجرا و اتمام پروژه ظرف یک ماه دور از دسترس نیست و می‌توانیم در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن کار را نهایی کنیم.

سد بالاخانلو و رفع نیاز آبی بخش اعظمی از استان قزوین

پروژه سد بالاخانلو را بدون شک باید یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی استان قزوین در سال‌های اخیر دانست که با راه اندازی آن نیاز آبی بخش اعظمی از مردم استان قزوین رفع شود.

۹ دی ۱۳۹۱ بود که کلنگ ساخت سد بالاخانلو با حضور نامجو وزیر وقت نیرو به زمین خورد تا مردم استان قزوین در انتظار تکمیل پروژه‌ای باشند که قرار بود با بهره برداری از آن بخشی از نیاز شرب ۵ شهر بوئین‌زهرا، سگزآباد، شال، دانسفهان، اسفرورین و ۳۶ روستای منطقه بوئین‌زهرا تأمین شود.

این سد مخزنی قرار بود تنظیم آب موردنیاز جهت بهبود آبیاری اراضی تلفیقی کشاورزی منطقه را تنظیم کرده و علاوه بر حفظ نیاز محیط زیست، تغذیه مصنوعی آبخوان و کنترل سیلاب‌های منطقه را نیز بر عهده بگیرد.

سد بالاخانلو که خاکی با هسته رسی ساخته می‌شود ۳۸.۵ میلیون متر مکعب ظرفیت داشته و قرار است بخش اعظمی از نیازهای آب منطقه تشنه بویین زهرا رفع کند.

این سد در حالی در سال ۹۱ زمین خورد که قرار شد در یک پروسه ۵ ساله با ۱۰۴ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری برسد اما امروز بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال چندین برابر این رقم هزینه شده و هنوز پروژه به اتمام نرسیده است.

این در حالی است که یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با این پروژه بیان کرد: در حال حاضر سد بالاخانلو بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال ۱۴۰۱ به مرحله آبگیری خواهد رسید.

این مسئول ابراز کرد: تکمیل سد بالاخانلو نیازمند ۴۰۰ میلیارد اعتبار است که تاکنون ۱۵۰ میلیارد به آن تخصیص داده شده است و حدود ۲۵۰ میلیارد برای اتمام پروژه سد و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای تصفیه خانه لازم است.

به نظر می‌رسد تکمیل این پروژه در کنار دریافت حق آبه قزوین از سد طالقان می‌تواند بخش عمده‌ای چالش آبی استان قزوین را رفع کند.

دو خطه کردن راه آهن قزوین – زنجان در انتظار تأمین اعتبار

دو خطه کردن راه آهن قزوین – زنجان از دیگر پروژه‌هایی است که می‌توان با تکمیل آن نقش مهمی در تثبیت جایگاه استراتژیک قزوین در مسیر اتصال شرق به غرب کشور ایفا کرد.

منوچهر صفری مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از تسریع در ساخت این پروژه در سفر ریاست جمهوری خبر داده است. این در حالی است که قزوین نیز می‌تواند در سفر ریاست جمهوری که در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد زمینه تسریع در ساخت را فراهم کند.

مترو هشتگرد به قزوین و پروژه‌ای که متوقف شده بود

این پروژه یکی از حاشیه‌دارترین پروژه‌های سال‌های اخیر در استان قزوین است. پروژه‌ای که کار مطالعاتی آن در دولت دهم آغاز شد اما در دولت یازدهم و به دستور آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی به یکباره متوقف و از دستور کار خارج شد.

اما سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی سال گذشته در مراسم افتتاح خط دوم راه آهن کرج- قزوین دوباره این مسئله و لزوم آن را طرح کرد.

نبود عزم جدی برای رفع برخی مشکلات و در کنار آن نبود اعتبارات مناسب برای اتمام پروژه‌های عمرانی تنها بیانگر این است که مسیر پیش رو آسان نیست

طبیعتاً در آن برهه زمانی و در دولت دوازدهم نمی‌توان انتظار ساخت این پروژه را داشت اما حال زمان آن رسیده که دولت سیزدهم با نگاهی متفاوت به دنبال مطالعه دقیق‌تر این پروژه و حتی آغاز ساخت آن باشد.

هنرمندان در انتظار تأمین زیرساخت‌های اولیه

تکمیل و اتمام پروژه تئاتر شهر را شاید بتوان مهمترین پروژه عمرانی حال حاضر حوزه فرهنگ و هنر در استان قزوین دانست. با تکمیل این پروژه که تا به امروز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است بزرگترین بلک‌باکس تئاتر کشور در استان قزوین افتتاح می‌شود.

این در حالی است که اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفتگو با مهر مهم‌ترین دلیل عدم تکمیل پروژه را به مانند سایر پروژه‌ها و در عدم تأمین اعتبار دانسته بود.

وی ابراز امیدواری کرده بود با همکاری شورای شهر و شهرداری قزوین این پروژه تکمیل شود.

پروژه قزوین – الموت – تنکابن در پیچ و خم وعده‌ها

پروژه ساخت راه اصلی قزوین، الموت و تنکابن را نیز باید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سال‌های اخیر استان قزوین دانست.

این پروژه عمرانی شامل ۶ قطعه به طول حدود ۱۶۴ کیلومتر، از کیلومتر ۱۰ اتوبان قزوین_کرج (محمدیه) شروع شده و با حرکت به سمت شمال کشور، در کیلومتر ۶۲ از شهرک عبور می‌کند.

اولویت اصلی این پروژه بخش نخست آن یعنی ۶۳ کیلومتری ابتدایی که اتوبان کرج قزوین را به شهرک الموت وصل می‌کند است.

محمدرضا شمعی مدیر امور پیگیری‌های ویژه دفتر مقام معظم رهبری در بازدید از این پروژه که مهرماه انجام شد عنوان کرده بود تلاش می‌شود تا این پروژه در دو سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

پل امام رضا (ع) و پروژه‌ای که بلاتکلیف باقی مانده است

تعیین تکلیف پل امام رضا (ع) یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری است که بدون شک معاون عمرانی نیز با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.

شاید این پروژه در نگاه نخست مربوط به شهرداری باشد اما روند ساخت پرحاشیه آن و ناقص ماندن بخش عمده‌ای از این مسیر ذهنیت شهروندان را تغییر داده و نیاز است معاون عمرانی استاندار قزوین در این حوزه نگاه جدی و کارشناسانه داشته باشد.

آسیب رسیدن به باغستان سنتی قزوین عمده‌ترین دلیل توقف پروژه بوده است.

بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و نیاز به تأمین زیرساخت‌های درمانی

استان قزوین در حوزه زیرساخت‌های درمانی یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها است. میانگین عمر ۳۰ ساله بیمارستان‌های استان نشان می‌دهد نیاز است تا در این حوزه اقدامات جدی صورت بگیرد.

پروژه ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در استان قزوین بدون شک می‌تواند بخش عمده‌ای از این نیازها را رفع کند. این پروژه در سال ۹۵ و در سفر ریاست جمهوری به قزوین مصوب شد تا با ساخت مگاهاسپیتال، بخشی از نیازهای درمانی استان مرتفع شود اما روند کند پروژه و پیشرفت نزدیک به ۱۰ درصدی آن نشان می‌دهد کاری بس سخت و طولانی اما مهم و حیاتی در پیش است.

این در حالی است که یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین مدتی پیش در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌های استان قزوین بیان کرده بود: ابر بیمارستان یا مگاهاسپیتال ۷۰۰ تختخوابی قزوین در صورت تکمیل و راه‌اندازی جای ۳ بیمارستان فرسوده و قدیمی شهر قزوین یعنی بیمارستان‌های قدس، کوثر و بوعلی‌سینا را خواهد گرفت و به همین خاطر قرار شده برای سرعت بخشیدن به احداث این بیمارستان بخشی از بودجه اجرای طرح از طریق تهاتر زمین بیمارستان بوعلی تأمین شود.

توسعه آستان امامزاده حسین و مشکلات مردم در محله دباغان

توسعه زمانی ارزشمند است که زمینه بهره‌مندی فراگیر مردم از نتایج آن را فراهم کند اما برخی پروژه‌ها از همان ابتدا جز نارضایتی و بلاتکلیفی مردم ثمر دیگری نداشته است. پروژه‌هایی مثل انصاری شرقی و یا توسعه آستان امامزاده حسین (س) جزو این دست از پروژه‌ها هستند.

تسریع در تملک و تعیین تکلیف مردم این منطقه که امروز با بحران‌های اجتماعی نیز روبرو شده‌اند باید در اولویت کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت عمرانی استانداری قزوین کاری سخت و طولانی در پیش دارد. از سویی به نظر می‌رسد زمان زدن کلنگ برای پروژه‌های جدید به پایان رسیده و اتمام همین پروژه‌ها می‌تواند گامی مهم در توسعه استان محسوب شود.