آبادان- برنامه‌های کاروان هنری «روایت حبیب» ویژه دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چهارشنبه شب در آبادان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه آبادان در آئین آغاز ویژه برنامه‌های «روایت حبیب» در منطقه «سده» آبادان گفت: برگزاری برنامه‌های هنری و بیان رشادت‌ها و جانفشانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد فرهنگی و دینی تأثیرگذاری بیشتری دارد چون هنر تأثیرگذارترین ابزار بر روحیه مخاطب است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی افزود: برنامه‌های «روایت حبیب» از کنار مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان آغاز شده و در ۱۰ شهرستان از جمله آبادان با شیوه‌های متفاوت و منحصر به فرد در فضای باز و مخاطبان خاص در مناطق محروم و کم‌برخوردار برگزاری این برنامه‌ها ادامه دارد.

وی به تقارن اجرای این برنامه‌ها با دهه اول فاطمیه در آبادان اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه‌های هنری با رویکرد دینی و فرهنگی باعث تبیین فرهنگ ایثار حاج قاسم سلیمانی در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام غبیشاوی یادآور شد: شبکه‌های معاند شب و روز برای تبلیغ ضد ارزش‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی توطئه‌های فرهنگی آنها راه به جای نخواهد برد.

وی، مکتب حاج قاسم سلیمانی را دفاع از ارزش‌های دینی برشمرد و تاکید کرد: استفاده از ظرفیت هنر با محتوای فرهنگ شهادت توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

«مرشد محسن میرزاعلی» نقال و پرده خوان کاروان روایت حبیب در این آئین بیان کرد: افتخار این را داشتیم که در کنار سایر هنرمندان که در زمینه هنری مدیر و برنامه ریز هستند در کاروان روایت حبیب حضور پیدا کنم.

وی اظهار کرد: در گذشته نقالان، پرده خوانان و شاهنامه خوانان از سرداران، سپهبدان، امیران و دلیران و کسانی که برای وطن جان فشانی می‌کردند، نقل‌هایی را تدارک می‌دیدند.

میرزاعلی افزود: پدران و اجداد من نیز در گذشته این کار را انجام می‌دادند و اکنون این میراث برایم به جای مانده که این راه را ادامه دهم؛ من در این سال‌ها نیز افتخار نقال خوانی و پرده خوانی را داشتم تا در زمینه هنرهای آئینی و روایتگری این هنر را که به صورت میراث به من واگذار شده و بر من هم واجب بود برای سرداران و دلیران روزگار خودم نقل‌هایی را آماده کنم.

نقال و پرده خوان کاروان روایت حبیب تصریح کرد: این اولین بار نبوده که این کار را انجام داده‌ام بلکه سالیان سال در کنار شاهنامه و ادبیات کهن از دفاع مقدس، شهدای شاخص و حتی گمنام و شهدای مدافع حرم نقل و پرده خوانی کرده‌ام.

وی بیان کرد: در این کاروان مقرر بود ۱۰ نقل و پرده خوانی آماده کنیم که برای حاضران و مخاطبان هر شهر که بیشتر از قشر جوانان و خانواده‌ها هستند، تکراری اجرا نشود تا آنها نیز با شخصیت این شهید که جهاد را فی سبیل الله انجام داد، آشنا شوند اما بیش از ۱۰ نقل آماده کردیم که تقدیم مردم هر منطقه خواهیم کرد.

وی رعایت چهار نکته در اجرای زنده نقل را بسیار مهم خواند و خاطر نشان کرد: زمان، مکان، یاران، اتفاق و یا حادثه‌ای که در حین اجرا رخ می‌دهد تعیین کننده آن است که چه حرفی زده شود چه کاری صورت بگیرد.

نقال و پرده خوان کاروان روایت حبیب یادآور شد: اکنون استقبال بسیار خوبی از این برنامه با حضور مردم آبادان شد و امیدوارم با عنایت خاصه حضرت زهرا (س)، امام حسین (ع) و شهیدان برنامه بسیار خوبی را برای مردم این شهرستان ارائه داده باشیم.

به گزارش مهر، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات، رئیس بنیاد شهید آبادان، مدیر فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد اروند در این آئین حضور داشتند.

همچنین کاروان هنری «روایت حبیب» حرکت خود را از زادگاه سردار شهید قاسم سلیمانی در استان کرمان آغاز کرده و راهی استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، زنجان و کردستان شده و در مدت سه روز در استان خوزستان و شهرستان آبادان به اجرای برنامه می‌پردازد.

نصب و رونمایی از سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ازبرنامه‌های روز دوم این کاروان در آبادان است.

نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، اجرای تئاتر و نماهنگ از جمله برنامه‌های هنری کاروان «روایت حبیب» در نخستین روز حضور در آبادان بود.