به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در دومین همایش سالانه هفته پژوهش که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معماری و هنر پارس برگزار شد در مورد ضرورت تحول و هم افزایی ساختاری در برنامههای رادیو و تلویزیون گفت: در اوایل قرن بیستم، گسترش رسانه هایی مانند رادیو باعث شد که زمینه جدیدی در مطالعات علوم انسانی شکل بگیرد و چند دهه ای است که توجه مبنای فضای دانشگاهی نیز به دانش های میان رشته ای و مهارتی معطوف شده است و نیاز به شناخت و مطالعات چند وجهی و دانش مهارتی دارد.
وی افزود: بحث دوم توجه به سیر تکامل رسانه ها است ، با اختراع الفبا حتی قبل از آن شکل های ارتباط میان فردی که آدم ها آموختند باعث شد تا وارد کهکشان ارتباطی با همنوعان و جهان پیرامون بشوند و این روند با اختراع دستگاه چاپ توسعه بسیاری پیدا کرد تا به جایی رسید که با اختراع رادیو در 1920 دنیای ارتباط الکترونیک شکل گرفت و این سیر روند ارتباط انسانی و تقابل و تعامل را در سطح فرهنگ ها شکل داد البته از زمان ظهور اینترنت قواعد بازی عوض شد و بعد از آن رادیو و تلویزون در این تقسیم بندی جزو رسانه هایی قرار می گیرند که نقش چشمگیری داشتند.
سوهانی تأکید کرد: در گذشته رسانه، پدیده ای یک سویه بود به عبارتی رادیو و تلویزون رسانه های یک طرفه بودند و نقش و کارکرد خاص خودشان را داشتند اما از زمان ظهور اینترنت مخاطب ما جایگاهش در حد کاربر ارتقا پیدا کرد و در واقع با مخاطب کاربر فعال طرفیم و دیگر مفهوم مدیریت رسانه به معنای سنتی بی معنا است. اگر رسانه ای تعامل نداشته باشد محکوم به نابودی است چرا که تحول و نوآوری جزو جدایی ناپذیری از ذات زندگی بشریست. به خصوص علوم انسانی که علوم خلاقی و آفرینشگر است.
مدیر رادیو نمایش در ادامه سخنان خود گفت: به عنوان مدیران و فعالان تولید رسانه و حوزه های فرهنگی باید به فکر هم افزایی های ساختاری آفرینش و قالب های نوظهور باشیم. ما در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو یک اتاق فکری را تشکیل دادیم تا با هم اندیشی و طراحی قالب ها و ساختارهای نوین بتوانیم در دوران جدید به توسعه و جذب مخاطب برسیم.
وی همچنین از 2 ژانر نوظهور در عرصه رادیویی نام برد و گفت: یکی از این ژانرها رادیو پلاس و همان رسانه صدا پایه خلاق است که سنتی نیست و توانستیم با هم افزایی از مدیوم های مختلف هنری و رسانه ای این رسانه را تقویت کنیم، یعنی در آن از نمایش رادیویی، تئاتر عروسکی، مستند، رادیو تئاتر و از فضای مجازی هم بهره گرفتیم و ژانر و با نگاهی به روایت «ارادتمند جانی دالر» به قصه «ارادتمند آقای خاص» رسیدیم که هم زمان از رادیو نمایش و شبکه نسیم پخش شد. همچنین توانستیم با بهره گیری از فرهنگ غنی خودمان آیین ها سنت ها و آنچه در دایره هویت ایرانی است، نمایش رادیویی تخت ترنا را بر اساس ترنا بازی خلق کنیم که مخاطب در آن نقش فعال داشت.
سوهانی در پایان اظهار کرد: ایران از سال های دور تا به امروز از قطبهای مهم نمایشهای رادیویی است و گنجینه ای از بهترین هنرمندان را در این زمینه داریم. شاید در گذشته رادیو در فضای رسانه به نظر کمرنگ آمده اما امروزه دامنه کارکرد آن به لحاظ تمرکزبخشی، خیال آفرینی و نامحدود بودن عرصه خلاقیت بسیار مهم است.