مطابق اعلام قبلی وزارت خارجه روسیه در ماه ژوئن مبنی بر خروج مسکو از معاهده آسمان های باز در ماه دسامبر، روسیه امروز رسما این پیمان را ترک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، روسیه روز شنبه رسما از معاهده آسمان های باز خارج می شود. مسکو تصمیم به خروج از این توافق را پس از خروج آمریکا از آن گرفت و این در حالی بود که متحدان اروپایی ایالات متحده از دادن ضمانت به طرف روسی مبنی بر عدم انتقال اطلاعات جمع آوری شده در طول پرواز بر فراز خاک روسیه به واشنگتن، خودداری کردند.

هنوز مشخص نیست بلاروس که به عنوان بخشی از یک گروه واحد با روسیه تحت این معاهده بود، در آینده چه خواهد کرد. در مینسک تأکید می شود که تصمیم در مورد مشارکت بیشتر یا عدم مشارکت بلاروس در «آسمان های باز» به دقت تجزیه و تحلیل و با مشورت مسکو اتخاذ خواهد شد.

معاهده آسمان های باز در سال ۱۹۹۲ امضا شد و به یکی از اقدامات اعتمادساز در اروپا پس از جنگ سرد تبدیل شد. پیمان یاد شده از سال ۲۰۰۲ به اجرا درآمده است و به کشورهای عضو اجازه می دهد تا آشکارا اطلاعات مربوط به نیروها و فعالیت های نظامی یکدیگر را جمع آوری کنند. تا همین اواخر، ۳۴ کشور عضو این معاهده بودند.

پیشتر و در ماه ژوئن، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از خروج کامل این کشور از پیمان آسمان‌های باز با آمریکا و دیگر کشورهای عضو این پیمان، در تاریخ ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه در این خصوص آمده بود: روسیه شش ماه پس از ارسال اخطار رسمی به تمامی کشورهای عضو (پیمان آسمان‌های باز)، این تصمیم را به آنها اعلام کرده است. بنابراین، این موضوع در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۱ عملیاتی خواهد شد.

همچنین در ادامه این بیانیه ذکر شده بود که این اقدام همچنین در خصوص خروج همزمان از گروه کشورهای عضو که تحت این پیمان شکل گرفته بود صدق کرده و مشمول کشور ما و بلاروس خواهد شد. این موضوع به اطلاع تمامی کشورهای عضو و مستقل، شرکای بلاروسی ما در خصوص خروج (روسیه) از گروه (کشورهای عضو پیمان آسمان‌های باز) رسیده است.

لازم به ذکر است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، در تاریخ ۱۷ خرداد ماه، قانون خروج این کشور از معاهده آسمان‌های باز را امضا کرد.