بیرجند- قیمت ها در بازار بلندترین شب سال تب تندی دارد و مردم خراسان جنوبی از نرخ های متفاوت میوه و آجیل در نقاط مختلف شهر به دلیل ضعف نظارت ها گلایه دارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: قیمت‌ها در بازار بلندترین شب سال تب تندی دارد مدت هاست نرخ انواع میوه و مرکبات، آجیل و … ترمز بریده و گویا قصد توقف هم ندارد. گرانی در بازار رخنه کرده و حال در روزهای پایانی فصل هزار رنگ غوغا کرده است.

گشتی در بازار یلدا داریم. امسال رنگ و روی یاقوت سرخ پریده و در بازار آن هم سرمای پاییزی رخنه کرده است. پشت ویترین‌های پر زرق و برق طبق طبق میوه‌های آبدار و خوش بر و رو چیده شده اند. رنگ و لعاب میوه‌ها نظر هر بیننده را جلب می‌کند اما خزان در کیف‌های شب یلدا سبب می‌شود تا بیشتر نظاره کننده باشند. عده‌ای بدون توجه به قیمت‌های درج شده روی هر طبق باز قیمت می‌گیرند.

قیمت انواع میوه و مرکبات به ویژه انار و هندوانه زیر پوستی تغییر می‌کند. در نقاط مختلف شهر هم قیمت میوه و آجیل متفاوت است.

گلایه مردم از گرانی و ضعف نظارت‌ها

یک شهروند بیرجندی در گفتگو با مهر می‌گوید: شب یلدا در قدیم با حضور خانواده‌ها و بزرگان فامیل در کنار هم لذت دیگری داشت اکنون کرونا و گرانی موجب شده تا دورهمی ها کمتر شود.

محمدزاده با بیان اینکه برخی از اقشار ضعیف و متوسط جامعه می‌گویند خوب شد که بهانه کرونا برای نگرفتن دورهمی ها وجود دارد وگرنه با این گرانی‌ها چگونه می‌توانستیم مهمانی شب یلدا را برگزار کنیم.

وی می‌افزاید: خریدهای شب یلدا از جمله ههمین میوه و آجیل برای یک خانواده میلیونی تمام می‌شود و متأسفانه نظارت‌ها هم خوب نیست.

وی می‌گوید: جالب است قیمت میوه روزانه در حال تغییر است و محله به محله هم قیمت‌های متفاوت است حالا داستان چیست را نمی‌دانیم اما بنظر می‌رسد به دلیل نظارت ضعیف بر بازار این وضعیت به وجود آمده است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که در حال گشت و گذار برای خرید شب یلدا است، گفت: آجیل آن قدر گران است که ترجیح داده ایم از سفره شب یلدا آن را حذف کنیم.

زارعی می‌گوید: امسال دورهمی یلدایی نخواهیم داشت اما خرید چند قلم میوه برای خانواده خودم بیش از ۴۰۰ هزار تومان آب خورده است.

وی با بیان اینکه دو روز قبل مراجعه کردم میوه نرخ‌های متعادل‌تری داشت، گفت: هرچه به شب یلدا بیشتر نزدیک می‌شویم نرخ‌ها هم بالاتر می‌رود.

قیمت‌ها ثابت اما گران

یک فروشنده میوه و مرکبات در گفتگو با مهرمی گوید: تغییر چندانی در بازار میوه و نرخ‌ها نبوده است اما برخی میوه‌های ویژه شب یلدا دچار نوسانی اندک شده اند.

احمدی قیمت هر کیلو انار را ۱۱ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: نارنگی، سیب، کیوی و … بین نرخ‌های ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان بسته به کیفیت آن متغیر است.

وی قیمت هر کیلو هندوانه را هم ۷ هزار تومان اعلام می‌کند.

فروشنده دیگری هم قیمت انار و هندوانه را به ترتیب ۱۵ و ۸ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: نرخ میوه بسته به کیفیت و اینکه در کدام منطقه از شهر و چه مکانی توزیع شود، متفاوت است.

مقابل درب یک میوه فروشی پر زرق و برق هم انار دانه سرخ آبدار با کیفیت ۲۸ هزار تومان و هندوانه هم کیلویی ۸ هزار تومان است. سایر اقلام میوه هم نرخ‌هایی بین ۱۵ تا ۱۹ هزار تومان دارد.

قیمت تلخ آجیل

اما بازار آجیل شب یلدا هم با وجود قیمت‌های تند مدت هاست سرد شده است. بیشتر افراد قیمت می‌گیرند و با شنیدن قیمت هر کیلو تخم آفتاب گردان و هندوانه بین نرخ‌های ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، آجیل بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، پسته و بادام بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و … راهی می‌شوند.

فروشندگان می‌گویند: مدت هاست بازار میوه و آجیل با بالا رفتن شدید قیمت‌ها مشتری ندارد. این روزها هم که قرار است دورهمی بلندترین شب سال را داشته باشیم با اینکه قیمت‌ها پس از افزایش یکباره چند وقتی است ثابت است باز هم مشتری چندان چنگی به دل نمی‌زند.

اما رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره به ثبات قیمت میوه طی چند روز اخیر از افزایش نامحسوس میوه‌های یلدایی مانند انار و هندوانه می‌گوید و نرخ هر رقم انار را بین ۱۱ تا ۳۰ هزار تومان بسته به نوع کیفیت آن بیان می‌کند.

به گفته حیدری هر کیلو هندوانه هم در میدان بار ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار بین نرخ ۶ تا ۸ هزار تومان متغیر است.

طی سال‌های اخیر افزایش تورم و گرانی در بازار سبب شده مردم برای خرید به دنبال پایین‌ترین قیمت‌های موجود در بازار باشند و یا برخی از اقلام را به ندرت خریداری کنند.

اگرچه مصرف آجیل و خشکبار به دلیل وجود مواد مغذی بر سلامت مردم تأثیرگذار است اما با قیمت‌های فعلی بعید به نظر می‌رسد که آجیل در سفره کارگران و حتی بسیاری از کارمندان در شب یلدا جایی داشته باشد.