به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست هیئت علمی شانزدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر چهارشنبه اول دی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
در این نشست یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، قربان ولیئی (دبیر علمی شانزدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر)، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، ناصر فیض، محمدرضا روزبه، علیمحمد مودب، سید احمد میرزاده و عبدالجبار کاکایی (اعضای هیئت علمی این دوره از جایزه) حضور داشتند. گفتنی است افشین علا دیگر عضو هیئت علمی این دوره از جایزه نیز به صورت مجازی در نشست حاضر بود.
یاسر احمدوند در این نشست گفت: امیدوارم این جلسه آغاز حرکتی متناسب برای جشنواره بینالمللی شعر فجر و شروع مسیری برای توجه، توسعه و رشد فضای شعر و توجه بیشتر به کسانی باشد که در حوزه شعر تنفس کرده و آثار ارزشمندی را خلق میکنند.
وی شاعران را لسان الغیب دانست و مطرح کرد: حافظ، مشهور به لسان الغیب است اما اصولا شعر نیز با عالم غیب نسبت دارد؛ اگر شعر، شعر عالم ناسوت (ماده و زمین) باشد صورتی دارد لکن اگر بر اساس ممارست و تربیت دل و باطن باشد، شاعر وارد عرصه ملکوت شده است؛ در این صورت آن شعر، ملکوتی است ولی اگر فراتر رفت و به جبروت رسید آن شعر جبروتی است.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عالم ملکوت، عالم تصویری بوده و رزق در عالم ملکوت، رزق تصویری است؛ حضرت میکائیل که سرسلسله فرشتگان ملکوتی است رزقی تصویری میدهد و چنین در قرآن کریم آمده است که «وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضِ- و این چنین ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم». از این رو شاعرانی که تصویر میسازند و رزق آنها رزق عالم خیال است جزو شاعرانی هستند که از عالم ملکوت برخوردارند. شاعر میتواند از عالم ملکوت عبور کرده و به عالم امر و خلق برسد؛ عالمی که تحت سیطره جبرائیل است «إنَّ مِنَ الشِّعرِ لَحِکمَةً».
وی همچنین بیت «بیهوشی جانهاست این یا گوهر کانهاست این * یا سرو بستانهاست این یا صورت روح الامین» از مولوی را خواند و یادآورشد: به عقیده من حافظ شاعر عالم ملکوت و مولوی شاعر جبروت است؛ به واقع شعر شرقیترین سلاحی است که در اختیار ما قرار دارد. شعر با نظام هستیشناسانه ما پیوند دارد و یکی از چیزهایی است که در عالم اختیار داریم و پایه آن در نظام هستی و معرفتشناسی بوده و ماندگار است.
احمدوند افزود: به این صورت که مردم ما چه با مفاهیم شعر حافظ آشنایی داشته باشند و چه با آن ارتباط برقرار کنند یا نه، حافظ میخوانند و در شب یلدا فال حافظ میگیرند؛ این اتفاق با روح، تمدن و طبیعت ما آمیخته شده و جزئی از نظام معرفتی و فرهنگی ماست.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن طرح این نکته که انقلاب اسلامی ایران بر پایه معرفت دینی و اسلامی بود، گفت: همچنین بنیانگذار انقلاب اسلامی عارفی شیدا، با روحی صیقل داده بود که توجه به این امر داشت؛ بهواقع انقلاب اسلامی ایران محل تربیت شعرا شد؛ سلمان هراتی، سیدحسین حسینی، قیصر امین پور و... قلههایی بودند که در این بستر و نظام رشد کرده و مردم هنوز هم اشعار آنها را زمزمه میکنند و شعرهایشان ضربالمثل محافل است.
وی در ادامه بیان کرد: ارزش، قدر و قیمت این پدیده و نعمت الهی برای کشور و فرهنگ ما بینظیر و بیبدیل است؛ باید با ارج گذاری بیشتر به شعر و شاعران قدر این موهبت و نعمت را بدانیم. جشنواره بینالمللی شعر فجر با توجه به چنین معرفتشناسیای گام بردارد، شعر را بیشتر بشناسند، آن را در جایگاه برتری در نگاه عموم قرار دهد و در گسترش این پدیده و آشنایی مردم با آن کوشا باشد.
یاسر احمدوند در پایان سخنان خود با اشاره به نقش پرورش شاعران توسط اعضای هیات علمی جشنواره شعر فجر گفت: اعضای فعلی جملگی در کسوت تربیت کسانی هستند که در حوزه شعر و ادبیات کار میکنند. پشتیبانی از حوزه آموزش و توجه به ادبیات خلاق در رویکردهای خانه کتاب و ادبیات ایران مدنظر قرار خواهد گرفت تا شاهد جریان خوبی در این زمینه باشیم.
در بخشی از این نشست احمدوند حکم قربان ولیئی را به عنوان دبیر علمی شانزدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر اعطا کرد. همچنین احکام اعضای هیئت علمی این دوره از جایزه نیز به صورت جداگانه به آنها اعطا شد.
در پایان این نشست نیز از پوستر شانزدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر رونمایی و اعضای هیات علمی این پوستر را امضا کردند.