گناوه- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه گفت: از ابتدای فصل کشت سال جاری تا کنون ۴۱۰ تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان شهرستان گناوه توزیع شده است.

عباس تخم افشان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال زراعی جاری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناوه بالغ بر یک هزار و ۴۵۰ تن انواع بذر اصلاح شده گندم بین کشاورزان توزیع کرده و سطح زیرکشت گندم پاییزه ۲۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه، افزود: با هدف ارتقای کمیت و کیفیت محصول گندم پاییزه، همزمان با توزیع بذرهای اصلاح شده گندم، با توجه به اینکه مرغوبیت خاک در استان و حتی در کشور و به خصوص در شهرستان گناوه از بین رفته، طبق مصوبه معاون وزیر در فصل کاشت سبد کودی شامل (اوره، فسفات، تریپل) مشخص شده است و لذا توزیع کود شیمیایی اوره (کود سفید) و کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه (کود سیاه) در دستور کار این مدیریت قرار گرفت.

وی مقدار کودهای شیمیایی توزیع شده را از ابتدای فصل کشت ۴۱۰ تن شامل ۳۵۰ تن کود شیمیایی اوره و ۶۰ تن انواع کودهای سیاه عنوان کرد و افزود: این کودها بین ۵۶۰ نفر از کشاورزان شهرستان گناوه توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری، فرآیند توزیع کودهای شیمیایی از طریق ثبت اطلاعات در سامانه کود انجام می‌شود گفت: پس از مراجعه کشاورزان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناوه و دریافت بذر، اطلاعات آنها در سامانه جامع پهنه بندی ثبت می‌شود و متناسب با مقدار کشت، سهمیه کود کشاورز در سامانه کود مشخص شده و پس از صدور معرفی نامه، خرید آن امکانپذیر است.

تخم افشان مهمترین مزایای کودهای شیمیایی را افزایش بازدهی محصول گندم در واحد سطح، قرارگیری عناصر پرمصرف در دسترس ریشه، جبران فقر خاک‌های کشاورزی شهرستان و کاربرد آسان بیان کرد و افزود: این کودها به راحتی تجزیه شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و به همین دلیل باعث افزایش سرعت رشد و عملکرد کمی و کیفی گیاه در زمان کمتر می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کودهای شیمیایی نسبت به کودهای حیوانی، عاری از بذر علف‌های هرز هستند لذا در صورت استفاده صحیح، می‌تواند سبب کاهش رشد علف‌های هرز شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه خاطرنشان کرد: از آنجا که کودهای مذکور، جز عناصر پرمصرف گیاه (ماکرو) هستند لذا در صورتی که بارندگی در سال جاری، از پراکنش و مقدار مناسب برخوردار باشد انتظار می‌رود تأثیر بسزایی در افزایش کمیت و کیفیت محصول گندم دیم داشته باشد.