اراک - معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارمندان مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مظلوم‌ترین، محجوب‌ترین و مهجورترین کارکنان در نظام اداری کشور هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد هاشمی ظهر یکشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه کارمندان مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مظلوم‌ترین، محبوب‌ترین و مهجورترین کارکنان در نظام اداری کشور هستند، تاکید کرد: استان مرکزی با این عقبه تاریخی باید از ظرفیت‌های خود نهایت بهره را ببرد.

وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه تلاش‌ها به کار گرفته شده تا حداقل معیشت کارمندان زیر مجموعه این وزارتخانه متحول شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سرمایه انسانی جوانی پا به عرصه فرهنگ و هنر این خطه گذاشته که انتظار است با دقت استعدادها را کشف، پایش و کادرسازی کند.

هاشمی با بیان اینکه استان مرکزی استان سرشار و پرظرفیتی به لحاظ سرمایه انسانی است، گفت: حضرت امام خمینی (ره) متعلق به دیار آفتاب است و این شخصیت بزرگ، همان کسی است که قوام و جان دوباره شیعه در عصر حاضر، مدیون اوست.

گفتمان حاکم بر مدیریت استان مرکزی مسئله محوری است

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در این مراسم گفت: در جای جای مختلف استان مرکزی، شخصیت‌های برجسته‌ای به پا خواسته اند و برخی آمارها بیانگر آن است که یک چهارم نخبگان کشور متعلق به استان مرکزی است که این آمار خود بیانگر جایگاه مهم این منطقه است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در سفر به استان مرکزی ظرفیت‌های ویژه فکری و فرهنگی استان را مورد تاکید قرار دادند.

استاندار مرکزی افزود: گفتمان حاکم در مدیریت استان مرکزی مسئله محوری است و این مهم در جلسات مختلف مورد تاکید است چرا که اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب در هر حوزه دست یابیم، راهی جز این نیست که برنامه‌ریزی و راهبردها مبتنی بر نظام برنامه‌ریزی مسئله محور تدوین، طراحی و پیاده‌سازی شود.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: موانع یا موجباتی در میانه راه وضع موجود قرار گرفته که مانع رسیدن به وضعیت مطلوب هستند و آن موانع و موجبات انحراف از مسیر، مسئله است. گفتمان مسئله محوری باید به گفتمان حاکم بر نظام اداری استان تبدیل شود و برای حل مشکلات نیاز است فهرستی کامل از مسائل تهیه شود و با الحاق مسائل نظام‌واره‌ای از مسائل شکل گیرد. نظام‌واره‌ای شدن مسائل کمک می‌کند تا بدانیم چه مسئله‌ای در یک زنجیره شکل گرفته و چه ارتباطی با دیگر مسائل دارد.

وی گفت: با توجه به رویکرد نظام‌واره‌ای باید مسائل دارای اولویت مشخص و بر اساس کار کارشناسی اولویت‌بندی شود و بر این اساس به زودی نقشه راه فرهنگی استان مرکزی را ارائه می‌کنیم و در استانداری مرکزی در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی خواهیم ایستاد.

استاندار مرکزی در پایان از زحمات وتلاش‌های مدیرکل سابق استان مرکزی تشکر کرد و گفت: مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از نیروهای جوان، با انگیزه، بومی و جامع است.

ما فدایی جمهوری اسلامی هستیم

حجت الاسلام عباس دانشی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این مراسم گفت: بنده از دهه ۶۰ با مجموعه وزارت ارشاد ارتباط دارم و افتخار می‌کنم در نقاط مختلف کشور به جمهوری اسلامی خدمت کرده ام.

وی با اشاره به حضور سه ساله در استان مرکزی ادامه داد: ما فدایی انقلاب اسلامی هستیم و تفاوتی نمی‌کند که با حضور یا نبودن خود بنا داریم در خدمت اسلام و انقلاب باشیم؛ همان گونه که در عصر صدارت امیرکبیر عده‌ای در خدمات و عده‌ای در خون او شریک هستند.

نقشه راهبردی و تحول استان بر اساس زیست بوم‌ها و ظرفیت‌ها ین می‌شود

سینا دلشادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این مراسم گفت: استعدادها و ظرفیت‌های زیادی در استان مرکزی وجود دارد و براساس گفتمان مسئله محوری یکی از اقدامات در حوزه فرهنگ و هنر استان مرکزی تدوین نقشه راهبردی و تحول بر اساس زیست بوم‌ها و ظرفیت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در برخی از فرآیندهاست افزود: امیدواریم بتوانیم با نقشه‌ای جامع به سمت استفاده از استعدادها و تجمیع ظرفیت‌ها برای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه حرکت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: باید همه اماکن فرهنگی در خدمت جامعه فرهنگی و هنری قرار گیرد و با رسیدگی به آنها بسیاری از مشکلات فرهنگی استان و هنرمندان قابل حل است.

هنر پیشران حوزه فرهنگ است

دلشادی بیان کرد: تاکید بنده بر هنر به این دلیل است که هنر پیشران حوزه فرهنگ است موجب نشاط در جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه استان به عنوان قطب صنعتی کشور تصریح کرد: امیدواریم در پایان مأموریت خود در حوزه فرهنگ و هنر استان مرکزی بتوان استان را به یکی از قطب‌های فرهنگی تبدیل کرده و خمین را به عنوان مرکز نشر آموزه‌های انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به کشور و جهان معرفی کرد و در راستای اعتلای فرهنگ ولایی استان مرکزی قدم برداشت.