اردستان-رئیس اداره بهزیستی اردستان گفت: معتادانی که ترک کرده‌اند به کارخانه‌های اردستان برای اشتغال معرفی و به برخی از آنان نیز وام‌های خوداشتغالی پرداخت می‌شود.

محمد علی مطلب زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حوزه امور اجتماعی، زنان سرپرست خانوار تحت پوشش هستند و به طور ماهانه با توجه به تعداد اعضای خانواده از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دوقلوها و چند قلوهای دهک پایین جامعه نیز تحت حمایت ما هستند، افزود: در شهرستان اردستان مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد که تحت عنوان شبه‌خانواده فعالیت می‌کنند و تعداد این مراکز در شهرستان سه مورد است.

رئیس اداره بهزیستی اردستان در خصوص فعالیت‌های بخش امور اجتماعی، خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی در زمینه مشکلات کودک‌آزاری، همسر آزاری و والدین آزاری فعالیت می‌کند، به بحران‌های خانوادگی نظیر خودکشی نیز مداخله کرده و پیگیری می‌کند.

مطلب زاده با بیان اینکه حدود ۳۰۰ نفر در بخش زنان تحت پوشش بهزیستی هستند، تصریح کرد: یک هزار و ۶۹ معلول در اداره بهزیستی اردستان پرونده دارند که از این تعداد ۴۲۰ معلول مستمری‌بگیر هستند.

وی در خصوص خدمات ارائه شده به معلولان، گفت: پرداخت مستمری، شهریه دانشگاه و کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه مسکن، خرید لوازم خانگی و به طور کلی کمک‌های معیشتی از اقدامات بهزیستی در حوزه توانبخشی معلولین است.

بیشترین معلولان شهرستان اردستان از نوع جسمی هستند

رئیس اداره بهزیستی اردستان ادامه داد: برای ۶ نوع معلولیت‌، نظیر معلولیت‌های جسمی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گویایی و اعصاب و روان پرونده تشکیل داده می‌شود که بیشترین معلولان شهرستان از نوع جسمی و به تعداد حدود ۴۰۰ معلول هستند.

مطلب زاده تاکید کرد: در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها در شهرستان دو طرح عمده انجام می‌شود که یکی طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال است که معاینه می‌شوند و در صورت وجود مشکل به بینایی سنج و چشم پزشک ارجاع داده می‌شود.

وی یادآور شد: سالانه در طرح پیشگیری از تنبلی چشم بیش از هزار کودک معاینه می‌شوند و حدود ۲۰۰ کودک نیز مشکوک به مشکل شناسایی می‌شوند.

سنجش شنوایی کودکان زیر ۶ ماه

رئیس اداره بهزیستی اردستان ادامه داد: سنجش شنوایی کودکان زیر ۶ ماه نیز انجام می‌شود که در صورت هرگونه مشکل شنوایی به متخصص ارجاع می‌شوند.

مطلب زاده با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای همه افراد شهرستان اجرا می‌شود، تاکید کرد: دو مرکز درمانی اعتیاد در شهرستان تحت نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند و افراد معتاد بی‌بضاعت نیز برای درمان بیماری خود کمک هزینه دریافت می‌کنند.

پرداخت وام خوداشتغالی به بهبودیافتگان از اعتیاد

وی خاطرنشان کرد: بهبودیافتگان از چنگال اعتیاد به کارخانه‌های اردستان برای اشتغال معرفی می‌شوند و به برخی از آنان نیز وام‌های خوداشتغالی پرداخت می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی اردستان تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی جهت خوداشتغالی معلولان، زنان سرپرست خانوار و بهبود یافتگان اعتیاد و به ۹۱ نفر از این افراد پرداخت شده است.