یزد- یکی از مهمترین مصوبات سفر دولت به یزد در ارتباط با توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تخصیص بودجه ۱۰۵ میلیاردی بود که قدم‌های اولیه برای تامین اعتبار آن برداشته شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: خبر خوشی که امروز یزدی‌ها را به تحقق وعده‌های دولت در سفر استانی خوش‌بین کرد، تحقق وعده‌هایی است که در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شده است.

هیأت دولت که قرار بود در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای بخش‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری یزد ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار تأمین کند، از هم اکنون دست به کار شده و بودجه چند میلیاردی قابل توجهی را برای تأمین مصوبات این بخش در سفر به هفت استان کشور به حساب وزارتخانه واریز کرده است.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت ۱۴ بافت تاریخی در سفر هیئت دولت به یزد

در مصوبات سفر به استان یزد ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت ۱۴ بافت تاریخی در شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان، ابرکوه، بافق، تفت، مهریز و مروست اختصاص یافت که قول افزایش چهار برابری بودجه بافت‌های تاریخی نسبت به سال قبل را در بر دارد.

قرار است از محل این اعتبار بافت‌های تاریخی یزد، ابرکوه، ندوشن، شریف آباد، چاه افضل، ترک آباد، سرو سفلی، مهریز، مروست، ترکان، شاهدیه، بافق و تفت مورد مرمت قرار گیرند.

بافت‌های تاریخی استان یزد حدود ۵ هزار هکتار وسعت دارد که در بین استان‌های کشور، بیشترین بافت‌های تاریخی ثبت شده را به خود اختصاص داده و حدود ۱۰۰ هزار بنا در دل آنجا دارد.

محل هزینه‌کرد اعتبار سفر

مصوبه جدید دولت در استان یزد در راستای حفاظت از بافت‌های تاریخی و کمک به مردم در مرمت بناهای تاریخی به تصویب رسید چرا که این بافت‌ها اجزای مهمی همچون خانه‌های ارزشمند تاریخی، باغ‌ها، بادگیرها، ساباط‌ها، تویزه ها و … را در بر می‌گیرند که هر یک برای خود ارزش مجزایی دارند، همواره از دریافت اعتبار مناسب برای مرمت و حفاظت محروم بوده‌اند.

در حال حاضر بزرگترین بافت تاریخی استان یزد با حدود هزار هکتار وسعت، مربوط به شهر میبد است و شهرهای یزد و میبد بیشترین مساحت بافت‌های تاریخی استان را دارند.

بزرگترین بافت ثبتی در ایران و تنها بافت ثبت شده در فهرست آثار جهانی یونسکو با ۱۹۴ هکتار وسعت مربوط به شهر یزد است که در دنیا شاخص است و باید مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد.

توجه به زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی

اما در همین سفر ۴۰ میلیارد تومان هم برای تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اختصاص یافت تا نسبت به تکمیل هتل، مهمانسراها و بوم گردی‌ها، سایت‌های گردشگری، مجتمع‌های بین راهی، کمپ‌های کویر نوردی و … هزینه شود.

در حال حاضر ۵۸ هتل و مهمان پذیر، ۶۵ واحد بوم گردی، ۱۴ واحد پذیرایی و ۴۹ واحد تفریحی در استان در حال ساخت است که از این حیث یزد در صدر سرمایه گذاری کشور در حوزه گردشگری قرار گرفته است. این اعتبار برای تأمین زیرساخت‌ها، ایجاد و مناسب سازی مسیر دسترسی هزینه خواهد شد.

نورپردازی بافت‌ها و اماکن تاریخی نیز قرار است از محل همین اعتبار انجام شود. البته در سال‌های گذشته نیز اقدامات خوبی هر چند با تخصیص اعتبارات محدود انجام شده است، اما جذب این اعتبار نقش پررنگی در افزایش نورپردازی‌های بافت تاریخی دارد.

راه‌اندازی موزه بزرگ یزد

در این سفر همچنین ۲۵ میلیارد تومان برای بخش موزه‌های استان به ویژه موزه بزرگ یزد در خانه صدرالعلماء تخصیص یافت که قرار است برای تملک، مرمت و تجهیز این موزه هزینه شود.

تلاش استان برای جذب اعتبار بیشتر

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به تحقق مصوبه دولت مبنی بر تأمین اعتبار مصوبات سفر به هفت استان کشور در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: این بودجه به وزارتخانه واریز شده است.

سیدعلیرضا سالار حسینی بیان کرد: در حال رایزنی برای اولویت بندی پروژه‌های استان برای تخصیص اعتبار بیشتر با استانداری و سپس با وزارتخانه هستیم تا بتوانیم نسبت به جذب اعتبار برای اولویت‌هایی که مد نظر است، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اعتبار تخصیص یافته به استان یزد شامل ۱۰۵ میلیارد تومان است که قرار است ۴۰ میلیارد تومان آن برای مرمت بافت‌های تاریخی، ۴۰ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی و ۲۵ میلیارد تومان برای موزه‌ها هزینه شود.

بررسی اولویت‌ها برای تخصیص اعتبار بیشتر به استان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این اعتبار قرار بود در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای استان تأمین شود اما هیأت دولت در اقدام زودتر، این بودجه را به وزارتخانه واریز کرده که قرار است استان یزد هم سهمی از آن داشته باشد که البته مبلغ آن هنوز مشخص نیست.

گفتنی است در سفر هیأت دولت به استان یزد اعتبارات حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقریباً ۱۰ برابر شده و به ۱۰۵ میلیارد تومان رسید که نوید بخش روزهای خوشی در این بخش است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مرمت بافت‌های تاریخی شامل خانه‌های ارزشمند، بادگیرها، قنات‌ها، قلعه‌ها، ساباط‌ها، تویزه ها، دیواره‌ها و حصارها، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری از جمله تأمین آب، برق و گاز و مسیر دسترسی برای مجتمع‌های بین راهی و کمپ‌های کویرنوردی و بوم گردی‌ها و خرید خانه صدرالعلماء برای موزه بزرگ یزد از جمله پروژه‌های پیشنهادی استان به وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است تا با رایزنی‌های لازم اعتبار بیشتری برای اجرای این اولویت‌ها تأمین شود.

از جمله پروژه‌های شاخص می‌توان به تأمین اعتبار مرمت و حفاظت از بناهای ارزشمندی همچون میدان امیرچقماق، بدنه سازی خیابان قیام، بدنه سازی خیابان مسجد جامع، ایجاد حصار بافت تاریخی، اجرای دروازه‌های شهر، اجرای میدان دولت در خیابان شهید ابراهیمی و … اشاره کرد.

در این اعتبار البته توجه به بناهای تاریخی، زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی و موزه‌های شهرستان‌های استان هم مورد توجه قرار گرفته است که از جمله می‌توان به مرمت بافت‌های تاریخی به ویژه حصارهای آنها اشاره کرد.

تأمین اعتبار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش پررنگی در رونق صنعت گردشگری دارد و می‌تواند نویدبخش آینده خوبی در اقتصادی گردشگری استان باشد.

فعالان این بخش نیز انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری و جذب گردشگران بیشتر پیدا می‌کنند تا گردشگری یزد دوباره به روزهای پررونق خود برگردد و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این بخش داریم مورد بهره برداری قرار گرفته و بالفعل شود.