معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد پیام هایی که آمریکا و ناتو در آستانه گفتگوها درباره تضمین های امنیتی ارسال می کنند، ناامید کننده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که مسکو در آستانه گفتگو با واشنگتن در ژنو در دهم ماه جاری (۲۰ دی ماه)، در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نمی شود و امتیازی نمی دهد.

ریابکوف تاکید کرد که مسکو از پیام های واشنگتن و بروکسل در آستانه گفتگوها درباره پیشنهادات تضمین های امنیتی روسیه که ماه گذشته مفاد آنها منتشر شد، بسیار ناامید شده است.

وی در این باره توضیح داد: به طور خلاصه، آنها نشان دهنده عدم درک آنچه ما نیاز داریم هستند و ما به ضمانت‌های قانونی نیاز داریم؛ تضمین‌هایی حقوقی که ناتو بیش از این گسترش نخواهد یافت و از بین بردن همه چیزهایی که این سازمان ناشی از روسیه هراسی و انواع تصورات غلط در مورد ماهیت سیاست روسیه از سال ۱۹۹۷ ایجاد کرده است.

ریابکوف همچنین افزود که رویکرد یکجانبه ای که آمریکا و ناتو ارائه می کنند، نمی تواند به عنوان مبنایی برای بحث در مورد تضمین های امنیتی باشد.

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه هدف اصلی مسکو در گفتگوهای ژنو عدم گسترش ناتو و عدم استقرار تسلیحات در نزدیکی مرزهای روسیه است، گفت: متأسفانه، ما انواع گمانه زنی ها را در مورد این واقعیت می شنویم که روسیه باید این یا آن کار را انجام دهد، این یا آن قدم را بردارد. ما بارها در همه سطوح به چنین اظهاراتی واکنش نشان داده ایم و هیچ توافقی نمی تواند مبنایی داشته باشد، چه برسد به بحث سازنده.

مذاکرات تضمین های امنیتی در سه قالب برگزار خواهد شد: روسیه و ایالات متحده در ژنو در ۱۰ ژانویه، پس از آن نشست شورای روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه و سپس رایزنی روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه.

گفتنی است که در پیشنهادات امنیتی ارائه شده، روسیه به آمریکا پیشنهاد می‌کند که متعهد شود در جمهوری‌ های شوروی سابق که عضو ناتو نیستند، پایگاه‌ نظامی ایجاد نکند و از گسترش این ائتلاف به سمت شرق خودداری کند.

برچسب‌ها