البرز - رئیس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: بیش از ۲۶۰ پایان‌نامه و رساله در هفت گروه اصلی به دبیرخانه دومین جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نبیونی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر که در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره ملی امیر کبیر در سال گذشته برای اولین بار برگزار شد، امسال دبیر خانه جشنواره شروع به فعالیت و بیش از ۲۶۰ پایان نامه و رساله تا تاریخ ۳۰ آبان سال ۱۴۰۰ به ۷ گروه اصلی به دبیرخانه ارسال شد.

وی بیان کرد: این ۷ گروه شامل گروه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، علوم پزشکی و علوم پایه، دام پزشکی و هنر و معماری بود که با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با بیان اینکه تیم داوری جشنواره ملی امیرکبیر از سراسر کشور بودند، تصریح کرد: بیش از ۵۰ دانشگاه مرکز علم و فن آوری در فرآیند داوری به رؤسای کار گروه‌ها کمک کردند و نتایج آن در ۲۷ دی ماه در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس معیارهای آکادمیک در هر رشته‌ای وجود دارد که شش معیار اصلی برای پایان نامه‌ها در نظر گرفته شده است.

نبیونی با بیان اینکه ادبیات «پایان نامه کارفرما محور» در کشور در حال نهادینه شدن است، گفت: هدف ما اینست که آن قسمت از رساله‌ها و طرح‌های دانشجویی که در یکی از مقاطع تحصیلی برای اخذ مدرک تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آیا کارفرما و تقاضا داشته است و حمایتی از آن شده است یا خیر؟

وی اظهار کرد: در مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر علاوه بر معرفی پایان نامه‌های برتر، کارفرمای برتر و در صورت امکان استاد راهنمای برتر معرفی می‌شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز بیان کرد: ۵۵ درصد صاحبان و دانش آموختگان پایان نامه‌ها آقایان و ۴۵ درصد آنها خانم‌ها بودند.

وی متذکر شد: در حال حاضر در کشور ما جوانان به سمت رشته‌های مهندسی و دکتری می‌روند اما ما نیازمند تکنسین دستگاه‌های علوم پایه هستیم که این امر نیازمند توجه ویژه ای از سوی متولیان است.

اقتصاد دولتی و خصولتی ۸۵ درصد اقتصاد کشور را می‌بلعد

رحیم بنامولایی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز نیز در این برنامه اظهار کرد اظهار کرد: از سال ۹۳ تعامل صنعت و دانشگاه در اتاق بازرگانی کلید خورد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش عالی کشور فقط به سمت و سوی تولید مدرک حرکت می‌کرد و مهارت مطرح نبود، تلاش اتاق بازرگانی به عنوان حامی مولد بودن، رونق بخشیدن به مهارت پروری بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز بیان کرد: از سال ۹۸ تلاش کردیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را گسترش دهیم و کاربردی تر با قرار دادن علم و تجربه در کنار یکدیگر مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم.

وی با بیان اینکه حاصل این نگاه در سال ۹۹ به این نگرش تبدیل شد که در دانشگاه‌ها پایان نامه‌های ارشد و دکترا را کارفرمایی کنند، تصریح کرد: در حقیقت دانشگاه‌ها به سمت صنعت، تولید، افزایش تولید، بالا بردن بهره بری، استفاده بهینه از سرمایه‌ها و ارتقای بهره‌وری در کشور حرکت کنند.

بنا مولایی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما بهره‌وری مغفول مانده و برای محقق شدن این امر باید از نظام‌های خارج از کشور تبعیت کنیم.

وی گفت: افراد قابلیت‌های مختلفی دارند و اگر بخواهیم در راستای افزایش بهره‌وری گام برداریم باید ایجاد انگیزه کنیم و نگاه‌ها را تغییر دهیم.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی امیرکبیر با اشاره به اینکه علاوه بر تحریم‌ها مشکل‌های دیگری در کشور وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه اقتصاد ما متکی به نفت است و تمام تلاش ما با توجه به شعار و تأکیدات رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد اینست که اقتصاد متکی به نفت را به غیرنفتی تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: اقتصاد دولتی و خصولتی که تقریباً بین ۸۰ تا ۸۵ درصد اقتصاد کشور را می‌بلعد، در اختیار دولت و خصولتی‌هاست، در حالی که هیچ جای دنیا روال کار این نیست که دولت تصدی‌گری خوبی کند.

بنامولایی با بیان اینکه بر این اساس باید این امر به دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها بازگردد تا کسب و کار را فرا بگیرند، تصریح کرد: بر این اساس برای تبدیل اقتصاد نفتی به غیر نفتی به جوانان دلارسازی را به جای دلار سوزی آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه مصرف باید الگو داشته باشد و باید الگوهای مصرف متناسب با اقتصاد داخلی و تولید خود ایجاد شود، متذکر شد: ریشه‌های صنعت در زمان مرحوم امیرکبیر در کشور ما شکل گرفت و بسیاری از صنایع مادر ما از زمان امیرکبیر ریشه پیدا کرد و سرمایه گذاری راه اندازی شد.