البرز - معاون سیاسی استاندار البرز با بیان اینکه سازماندهی متکدیان کودکان کار خیابانی باید توسط دستگاهای ذیربط انجام شود، گفت: طرح ضربتی با هدف جمع‌آوری متکدیان به طور مستمر عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نورمحمد فردی ظهر پنجشنبه در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان کودکان کار و خیابانی استان البرز اظهار کرد: آئین‌نامه ساماندهی متکدیان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۸ بر اساس مصوبه هشتاد و نهمین جلسه شورای عالی اداری تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: هر کدام از دستگاه‌ها وظیفه دارند که با هماهنگی در راستای ساماندهی شناسایی، جمع‌آوری، آموزش، اشتغال و.... اقدام کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با اشاره به مجتمع اردوگاهی زیر نظر فرمانداری‌ها در شهرهای کرج و فردیس تصریح کرد: مجتمع مسئولیت نگهداری موقت با شناسایی وضعیت گروه‌بندی و در مجموع تعیین تکلیف افراد بر عهده دارد.

عمده کودکان خیابانی تبعه خارجی هستند

وی ادامه داد: عمده کودکان خیابانی تبعه خارجی هستند و چنانچه مجوز اقامت نداشته باشند باید شناسایی و جمع‌آوری شوند.

فردی خاطرنشان کرد: در این مجتمع اردوگاهی دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی کمیته امداد، اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی شهرداری‌ها هرکدام وظایفی دارند که باید با هماهنگی مسئول اردوگاه که نماینده فرمانداری است، تعامل و ساماندهی شود.

وی افزود: تأمین محل و امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز اردوگاه باید توسط شهرداری تأمین شود و شهرداری موظف است نسبت به شناسایی جمع‌آوری و تحویل افراد موضوع این مجتمع اردوگاهی را با همکاری نیروی انتظامی انجام دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز اظهار کرد: مسئول مجتمع اردوگاهی توسط فرماندار محل تعیین می‌شود و مجتمع اردوگاهی مکلف است پس از تحویل گرفتن افراد نسبت به نگهداری، شناسایی و وضعیت طبقه‌بندی در گروه‌های مختلف اقدام نماید.

وی بیان کرد: پس از جمع‌آوری متکدیان دستگاه‌های متولی نسبت به غربالگری آنها اقدام و بر اساس نقش مسئولیت هر یک از آن‌ها مندرج در آئین‌نامه ساماندهی متکدیان به دستگاه مربوطه برای ساماندهی آموزش و اشتغال اقدام لازم انجام شود.

فردی با بیان اینکه تکدی‌گری درآمد قابل توجهی برای متکدیان دارد، افزود: حضور مشارکت مردم در جمع‌آوری آنها بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده هر جا مردم در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشارکت داشته‌اند بسیار مؤثر واقع شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز به هم‌جواری البرز با تهران اشاره کرد و افزود: در استان تهران هر هفته متکدیان را جمع‌آوری می‌کنند و این متکدیان به خاطر نزدیکی به پایتخت در مناطق مختلف شهر از جمله آزادراه‌ها میادین و یا پایانه‌ها پراکنده می‌شوند که این امر باید به برنامه‌ریزی کنترل و نظارت شود.

ساماندهی متکدیان یک وظیفه بین سازمانی است

وی با بیان اینکه ساماندهی متکدیان یک وظیفه بین سازمانی است، افزود: در زمینه ساماندهی به کودکان کار موضوع مسئله وظیفه بین سازمان‌ها تقسیم شده است به طور مثال اگر کودک فاقد سرپناه مشخص است قانون‌گذار وظیفه تعیین سرپناه برای این کودکان را به سازمان بهزیستی محول کرده است.

فردی بیان کرد: در زمینه جمع‌آوری سایر متکدیان گروه‌های کاری این وظیفه به سایر اردوگاه‌ها همچون شهرداری، نیروی انتظامی با هماهنگی دادگستری واگذار شده است.

وی متذکر شد: با توجه به سردی هوا دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تأمین گرمایش گرمخانه‌ها و همچنین رعایت کردن مسائل بهداشتی اهتمام لازم را داشته باشند.