فردوس- دامداران فردوسی از جانمایی نامناسب محله دامداری خانکوک که در مسیر سیلاب قرار دارد و فراهم نبودن زیرساخت ها در این طرح گلایه مند هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در جلسه ویژه شنبه شب با حضور بهره برداران بخش کشاورزی و دامداری فردوس مشکلات آنها با حضور مدیران جهاد کشاورزی استان، فرماندار فردوس و نماینده مجلس بررسی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی و دامداری فردوس را بازدید که وضعیت مجتمع گلخانه‌ای فردوس و دامداری خانکوک اصلاً مناسب نبود.

مهدی جعفری تاکید کرد: دیدگاه ما حل مشکلات بهره بردارانمان با همکاری فرمانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی است و وظیفه اولیه ما مرتفع ساختن موانع موجود است.

جعفری گفت: کاهش تولیدات نهاده‌های دامی کارخانجات استان از ۱۴ هزار به ۹ هزار تن، مشکلات را بیشتر کرده است.

وی تاکید کرد: کارخانه آرد زرین و تأمین سهمیه گندم مورد نیاز در جلسه‌ای ویژه بررسی و رفع می‌شود.

جعفری گفت: نباید شیر و انار خام از شهرستان خارج شود و باید تدبیری شود و تمام محصولات تولیدی استان برای ما مهم و تبدیل به گفتمان خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه به دام عشایر سهمیه‌ای خاص تعلق می‌گیرد و حق جابجایی ندارند، افزود: محله‌های دامداری سه روستای برون، خانکوک و باغستان سفلی مشکل آب و جاده دسترسی دارند که مقرر شد در جلسه ویژه این مشکلات بررسی و رفع شود.

وی افزود: نهاده دام آزاد را با دولتی تلفیق کردیم و حداقل کیلویی ۲ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: دام پرواری با شرایط خوبی در حال حاضر خریداری می‌شود و دام مولد عشایر دستورالعمل خاصی دارد که باید رعایت و این طرح دوسویه توسط طرفین رعایت شود.

جانمایی نامناسب محله دامداری

امیر آداب نماینده دامداران دام سبک شهر اسلامیه نیز گفت: کارخانه اسلامیه و برخی دیگر نهاده بی کیفیت تحویل ما می‌دهند و از طرف دیگر دامی که ما با رنج پرورش می‌دهیم نفعش به جیب دلال می‌رود.

یکی از دامداران روستای خانکوک نیز در این جلسه گفت: متأسفانه محله دامداری در این روستا راه اندازی شده ولی ابتدا هیچ‌گونه خدمات زیربنایی از قبیل: آب، برق و گاز و جاده‌ای احداث نشده و این مهمترین مشکل است.

مسعود ذاکر افزود: حتی جانمایی این محله نیز مناسب نیست و در مسیر سیلاب قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ رأس دام سنگین داشتم که الان فقط ۸ رأس برایم مانده و نبود آب با کیفیت موجب شده ما تلفات بدهیم و در حالی که دام صنعتی داریم به ما خوراک دام سنتی می‌دهند.

ذاکر اضافه کرد: ۱۰ واحد دامداری در این محله در حال احداث بوده که اغلب به دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها رها کرده‌اند.

وی اضافه کرد: چون پروژه نزدیک خط ریلی در حال احداث است به ما مجوز پروانه تأسیس نمی‌دهند و این نشان از جانمایی نامناسب است.

دهیار روستای خانکوک با تشریح مشکلات دامداران این روستا گفت: محله دامداری روستا تا کنون هیچ کمکی از سوی دولت نشده است.

محسن دانشور گفت: توزیع ناعادلانه نهاده‌های دامی دغدغه مهم ماست که به دامدار عشایری خیلی بیشتر از ما سهمیه می‌دهند.

وی در خصوص توزیع پنل خورشیدی گفت: به کارمند دولت پنل دادند ولی دریغ از اینکه یک مورد به دامدار یا کشاورز بدهند.

دهیار روستا خواستار رسیدگی به راه‌های مواصلاتی و کشاورزی روستا شد و گفت: قرار بود طرح آبخیزداری در روستا اجرا شود ولی علیرغم پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

رفع موانع

حمید حلاج مقدم فرماندار فردوس نیز گفت: برای محله‌های دامداری فرمانداری سر فصل اعتباری ندارد و در بخش تأمین آب و برق می‌توانیم همکاری کنیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه نیز گفت: نباید چنین باشد که مردم بگویند مسئولان آمدند و هیچ کاری نکردند و رفتند.

حجت الاسلام مجید نصیرایی افزود: برای حل مشکلات محله دامداری روستای خانکوک جلسه‌ای با حضور مدیران ذیربط تشکیل و با هماهنگی و هم افزایی نسبت به رفع موانع اقدام شود.

وی تاکید کرد: برای اولین بار اعتبارات محرومیت زدایی را مجلس فعلی لحاظ کرد که باید از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.

نصیرایی خاطرنشان کرد: بازدیدها و رفت و آمدهای مسئولان در راستای حل مشکلات بوده ولی اعتبارات کم و منابع محدود است و نباید مردم را ناامید کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷ و نیم میلیارد تومان برای به نتیجه رسیدن مجتمع آب خانکوک اختصاص یافته و همین جا اعلام می‌کنم در دهه فجر عملیات اجرایی منبع تأمین آب محله دامداری باید آغاز شود.