همدان- استاندار همدان گفت: یکی از مزایای بازسازی و باز آفرینی بافت فرسوده در همدان، پیشگیری از آسیب‌ و تخریب‌ زلزله‌های احتمالی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر یکشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان همدان که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و به صورت ویدئو کنفرانس با فرمانداران سراسر استان تشکیل شد، گفت: در استان بازآفرینی پایدار و با ثباتی، در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در ستاد بازآفرینی شهری استان همدان، دو موضوع مهم یعنی بازسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، بازسازی آن‌ها در ستاد بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: برای حل موضوع باز آفرینی شهری در استان، دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی استان باید مشارکت رسمی و جدی داشته باشند.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: با توجه به شهر همدان و همچنین شهرهای تابعه، بافت‌های فرسوده نیاز مبرمی به بازآفرینی دارند که باید مورد پیگیری مدیران مربوطه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای بازسازی و باز آفرینی بافت فرسوده در همدان، پیشگیری از آسیب‌ها و تخریب‌های زلزله‌های احتمالی است، اضافه کرد: دولت، شهرداران و اعضای شوراهای شهر و دیگر دستگاه‌های و سازمان‌ها نیز در راستای بازسازی و باز آفرینی شهری حمایت و پشتیبانی‌های لازم را انجام خواهند داد.

استاندار همدان با بیان اینکه بازآفرینی شهری همدان باید به شکل جهادی مورد توجه قرار مسئولان استانی قرار گیرد، اظهار کرد: برخی از بافت‌های فرسوده ممکن است به شکل کوچک یا ریزدانه باشند؛ اما می‌توان با چند واحد همجوار دیگر تجمیع شده و در راستای بازآفرینی آن‌ها اقدام کرد.

وی تصریح کرد: بازآفرینی بافت‌های فرسوده کوچک یا ریزدانه اگر به صورت تجمیع با واحدهای دیگر انجام شود، نیاز به مشوق‌هایی از سوی شهرداری، نظام مهندسی دارد.

استاندار همدان با بیان اینکه یکی از مشوق‌هایی که می‌تواند در زمینه ترغیب بازسازی بافت‌فرسوده به صورت تجمیع انجام گیرد، صدور پروانه رایگان یا کم هزینه، که تسهیل‌گر و شتاب‌دهنده است، یادآور شد: فرآیند صدور پروانه در مجموعه شهرداری و نظام مهندسی طولانی است و باید این اقدام ظرف یک ماه انجام و اجرا شود.

قاسمی فرزاد با تاکید بر اینکه بی‌شک شهردار و اعضای شورای شهر همدان نگاه اصلاحی موضوع صدور پروانه در راستای تسهیل‌گری امور دارند، گفت: نظام مهندسی می‌تواند ظرف ۱۵ روز بررسی‌های خود را انجام و حداکثر تا یک ماه، پروانه مورد نظر را صادر کنند.

وی تاکید کرد: سکونت گاه‌های غیر رسمی، یکی دیگر از موضوعات باز آفرینی شهری است که باید مورد توجه مدیران مربوطه و مسئولان شهر قرار گیرد.

استاندار همدان با بیان اینکه تقاضای ما از مجموع وزارت راه و شهرسازی این است که در راستای بازآفرینی شهری با فراهم کردن زمین رایگان تدابیری بیاندیشد، تاکید کرد: برای بازآفرینی سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان، می‌توان حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌ها و مجموعه‌هایی مانند بنیاد برکت، بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را در راستای تبدیل این سکونت‌گاه‌ها به مناطق استاندارد و قابل سکونت، جلب کرد.