علی آبادکتول- روحانی جهادگر روستای زرین گل معتقد است اگر هدف کمک به خلق خدا باشد تفاوتی میان تخت غسالخانه با میدان جنگ و کلاس درس نیست و مهم این است که گره ای از مشکلات خلق باز شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – مریم شریفی: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروه های جهادی به صورت خودجوش به شهرها و روستاهای محروم تر رفتند تا در حد توان خود چهره کریه فقر و محرومیت را از شهرهای کشور پاک کنند.

هزاران سال صاحبان قدرت تلاش کردند تا با فریاد جدایی دین از سیاست، دین را صرفاً برای کنج مساجد و گوشه سجاده ها معرفی کنند تا منافع خود را حفظ کنند اما مردم و روحانیان مبارز هرگز تسلیم زیاده خواهی های آنها نشدند و سال ها برای احقاق حق مردم و دین خدا جنگیدند.

روحانیان کشور ما همان طور که در دوران دفاع مقدس اسلحه گرفتند و در خط مقدم جبهه ها جنگیدند و خون ها دادند بعد از پیروزی انقلاب هم به گروه های جهادی پیوستند و هرجا که لازم بود وارد عمل شدند، سیل، زلزله، ساخت خانه محروم، مسجد و مدرسه برایشان هیچ تفاوتی نداشت و هرجا که صدای کمک خواهی را شنیدند در کنار مردم ایستادند.

«حجت الاسلام ابراهیم خرم دل» روحانی ۳۴ ساله اهل استان خراسان است که وطن و دیار مادری خود را ترک کرده و راهی روستای محروم زرین گل از توابع علی آبادکتول شد تا این بار در جبهه اقتصادی وارد عمل شود و یاریگر مردم باشد.

حجت الاسلام خرم دل با برگزاری کلاس های مختلف آموزشی و حمایت های خود از مردم نشان داد دین اسلام همان است که برای تمام ابعاد زندگی انسان ها برنامه دارد.

وی از جمله کسانی بود که در اوج شیوع کرونا به غسالخانه ها رفت و مراسم غسل و تدفین فوتی های کرونایی را برعهده گرفت، با کمک دانشجویان جهادی به کمک دانش آموزان شتافت، آستین هایش را بالا زد و با کمک مردم روستا و قرارگاه پشتیبانی سپاه مشکل آب روستا را حل کرد. خرم دل نشان داد، میدان عمل یک روحانی تنها زمین پاک مساجد نیست و روحانیت هرجا که لازم است در کنار مردم قرار می گیرند. گفتگوی خبرنگار مهر با این روحانی جهادگر را در ادامه بخوانید.

* فعالیت های اقتصادی خود را از چه سالی و با چه هدفی در روستای زرین گل آغاز کردید؟

چهار سال پیش با هدف کمک به رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم به روستای زرین گل از توابع شهرستان علی آبادکتول آمدم.

* چرا این روستا را انتخاب کردید و مهم ترین محورهای فعالیت شما در این روستا چیست؟

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه روستاهای محروم و کم برخوردار را شناسی کرده و فعالیت های خود را در پنج کارگروه فرهنگی، سلامت، تعلیم و تربیت، اشتغال، زیرساخت و عمران تدوین می کند.

شهرستان علی آبادکتول به قطب تولید سیاه دانه تبدیل شده است وقتی روستاهای هدف با کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی شناسایی شد، گروه ها جهادی تلاش می کنند تا براساس تقاضای مردم روستا، نقاط ضعف و قدرت منطقه و پتانسیل های آن روستا موارد را اولویت بندی کرده و به مردم کمک کنند.

من هم در حد توان خود و در قالب کارهای جهادی به روستای محروم زرین گل آمدم تا با کمک خود مردم به پیشرفت و آبادنی روستا و معیشت مردم کمک کرده باشم.

* به طور ویژه چه فعالیت اقتصادی را در روستای زرین گل ترویج کردید و استقبال روستاییان چطور بوده است؟

زنبورداری و کاشت گیاهان دارویی مانند سیاه دانه و گل گاوزبان را در مدت چهار سالی که در این روستا هستم ترویج کردم و به دلیل عملکرد خوبی که داشت استقبال بسیار خوبی از طرف مردم شد و حتی در بسیاری از روستای همجوار ما مثل سیاه رودبار، شیرین آباد، خاک پیرزن، فاضل آباد، شیرنگ و اسلام آباد هم به کاشت گیاهان دارویی خصوصاً سیاه دانه روی آوردند به طوری که امروز شهرستان علی آباد کتول به یکی از قطب های مهم تولید سیاه دانه در کشور بدل شده است.

* چرا به سمت ترویج گیاهان دارویی رفتید؟

با تحقیقات و مشورت هایی که با کارشناسان جهاد دانشگاهی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که گیاهانی که به صورت خودرو در هر منطقه رشد می کنند قابلیت این را دارند که به صورت کشت وسیع و اقتصادی به آن پرداخته شود.

رطوبت منطقه علی آبادکتول در حد قابل قبولی است و گیاهان دارویی به خوبی در این منطقه رشد می کنند از طرفی این گیاهان کم آب بر هستند و به حفظ منابع آبی منطقه کمک می کنند.

گیاهان دارویی و خصوصاً سیاه دانه از لحاط اقتصادی درآمد خوبی برای کشاورزان دارد و به پیشرفت اقتصاد و معیشت مردم کمک می کند، طور معمول بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در هکتار برای کشاورزان درآمدزایی دارد، از نظر هزینه کاشت مثل گندم است و تقریباً اکثر مراحل کار به صورت مکانیزه انجام می شود.

* آیا کشت گل گاوزبان هم در منطقه به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است؟

گل گاوزبان برای رشد به رطوبت بالا نیاز دارد و این شرایط به خوبی در روستاهای علی آبادکتول فراهم است به طوری که کشت گل گاوزبان نیازی به آب دهی ندارد.

مزیت دیگر کشت گل گاو زبان در روستاهای شهرستان علی آبادکتول این است که زمان برداشت کوتاه تری نسبت مناطق دیگر کشور دارد و زودتر از جاهای دیگر به بار می نشیند.

گل گاوزبان در هر ۵۰۰ متر مربع زمین در حدود ۱۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته و صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورزان دارد.

کاشت این گیاه هزینه بسیار کمی دارد اما برداشت آن مانند برداشت زعفران است و نیاز به نیروی کار زیادی دارد.

*در مورد ترویج زنبورداری در روستای زرین گل توضیح دهید؟

روستاهای ما در گذشته مولد بودند و تقریباً اکثر اقلام مورد نیاز خانواده خودشان را تامین می کردند من با این نگاه و کمک به بازگشت روستا به هویت اصلی خودش که همان مولد بودن و تولید کننده بودن است زنبور داری را در زرین گل ترویج کردم.

خدا را شاکر هستیم که هم اکنون مردم روستا با توجه به ظرفیتی که موجود است به سمت تولید پیش می روند و پرورش طیور، دام و زنبور را در کنار کشاورزی در دست گرفته اند، امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد تا شاهد خودکفایی کامل و رشد اقتصادی بالا در میهن عزیزمان باشیم.